„Shromáždili jsme zde tři desítky mimořádných exponá- tů, některé nikdy nebyly, a už asi ani nebudou, vystavené. Navíc jsou na jednom místě, jinak by návštěvník musel hod- ně cestovat,“ uvedl spoluautor expozice Bohumil Vurm.

Před vernisáží se objevila polemika, zda obraz Leonarda, zapůjčený sem italskou stranou jako jeho autoportrét, da Vinci skutečně maloval.
„Je to jako u mnoha jiných děl. Jedni badatelé říkají ano, druzí s nimi nesouhlasí. Ostatně, v případě Dámy s hranostajem (poz.: na obou obrazech byl nalezený i stejný otisk prstu) se také ozývají různé hlasy,“ konstatoval umělecký historik Jan Royt. „Jisté je, že deska – dřevo, na němž je obraz namalovaný, by podle zkoušky odpovídala době, v níž Leonardo žil,“ dodal. Podotkl ještě, že k provedeným důkazům kvůli potvrzení autenticity kunsthistorikové ale požadují další. V únoru se k tématu u- skuteční vědecká konference.

Každopádně, dostat obraz do České republiky si vyžádalo řadu jednání, zajištění složitých bezpečnostních opatření a nemalých nákladů. Za italskou stranu byl všemu nápomocný Nicola Barbateli, který dílo znovu pro svět objevil. Odmítl názor, že se jedná o por- trét Galilea, a podnítil další pátrání. „Na obraz jsem narazil v majetku jednoho šlechtice ze Salerna v prosinci 2008,“ uvedl na stopu záhady Barbateli. „Nález byl šťastný. Toto dílo se hledalo už aspoň pět set let a byly pochyby, zda ještě existuje. Jak vypadal Leonardo ve středních letech, známe jen z jednoho obrazu, který je vystavený ve Florencii. Ví se, že je dělaný podle originálu, a ten jsme v roce 2008 konečně našli,“ vysvětloval historik Barbateli. Pochybnosti nemá. „Všichni vědci, kteří na rozluštění otázky pracovali, se na tom po mravenčí práci při objasňování shodli. Musíme také říci, že obraz spadá do Leonardovy vědecké tvorby. Autoportrét si udělal, aby mohl studovat vyjádření perspektivních zákonitostí,“ poukázal nálezce. V té době totiž da Vinci zkoumal binokulární techniku. „Z uhlíkového testu, jehož cílem bylo stanovit stáří díla, a z dalších souvislostí lze datovat obraz zhruba do doby 1505 až 1512. Tehdy ale nikdo kromě Leonarda, to znamená ani jeho nejlepší žák, nebyl schopný binokulární techniku zvládnout a namalovat na jejím základě obraz,“ je přesvědčený Barbateli.

Více přímo v Deníku.