„Zákon, který bude tuto ekologickou daň na následnou likvidaci autovraků řešit, by měl platit od 1.1.2009. Týká se to starších vozidel, která nesplňují limity,“ potvrdil Jaromír Kalčík, vedoucí odboru dopravy rokycanského městského úřadu.

Majitelům autobazarů a dovozcům aut ze zahraničí se chystaná změna nelíbí. „Pochopitelně to bude mít na naše podnikání negativní dopad. Lidé nemají peníze a hodně jdou teď na odbyt právě levná, starší auta, která by se v případě přijetí zákona nevyplatilo vůbec prodávat, protože by je logicky nikdo nechtěl. Auto, které prodáváte za pět tisíc korun, by pak stálo kupujícího ještě o deset tisíc víc, což je samozřejmě nesmyslná koupě,“ řekl Petr Lukáč z autobazaru Břasy.

„Může také docházet k tomu, že lidé to budou obcházet a auta nebudou převádět, aby ušetřili, nebo si naopak budou půjčovat na novější a dražší vozidla a budou se zadlužovat. Chápu, že to bude dobré, protože postupně ze silnic zmizí trabanty, staré škodovky, nebo wartburgy, ale velmi to odnese skupina lidí, která si jiné auto nemůže dovolit,“ myslí si prodejce.

Podle něj to často bývá tak, že rodina má jedno slušné - novější auto, se kterým běžně jezdí. Mají ale doma ještě další se starším datem výroby, které používá třeba žena na mateřské jen k nutným jízdám, na nákup do konzumu v obci, nebo když potřebuje odvézt dítě k doktoru do okresního města a manžel je v autem v práci. To by ale skončilo.

Podobný názor má i majitel firmy na ekologickou likvidaci autovraků na Rokycansku Bedřich Varmuža. „Z lidského hlediska to dobré není, odnesou to především málo finančně zabezpečení lidé, studenti nebo důchodci, pro které by koupě dražšího auta znamenala výrazné narušení rodinného rozpočtu,“ vyjádřil pochopení Varmuža. „Kvůli bezpečnosti s tím ale jednoznačně souhlasím, po komunikacích nebudou jezdit vraky, které tam často nemají co dělat.“

„Poslední dobou u nás ve firmě neustále zvoní telefon, lidí volá čím dál víc. Nárůst zakázek na likvidaci starých vozidel oproti předchozímu období vidím tak o 25 - 30 procent. V prosinci očekávám až padesátiprocentní zvýšení. Lidé se budou bát co přijde a budou se starých aut raději zbavovat co nejvýhodněji. Zatím jezdíme pro vraky aut bezplatně, ale uvažujeme při delších trasách o zavedení poplatku,“ doplnil Varmuža. Dovozce aut ze zahraničí Patrik Lang si myslí, že jediný, kdo na tom vydělá bude stát. „Ublíží to nám dovozcům, protože vozíme hlavně levnější auta, o které je v současnosti největší zájem. Uškodí to autobazarům a nejvíce to odnesou nevinní lidé,“ postěžoval si živnostník.

Studentka Dana Kastová má starou škodovku a nedovede si představit, že by ji musela nechat sešrotovat. „Doufala jsem, že auto prodám alespoň za pět tisíc a až něco našeřím, koupím si příští rok třeba favorita. To pro mě ale zřejmě nebude moc výhodné, navíc tu stodvacítku určitě nikde nikomu neudám,“ řekla smutně studentka.