VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní revoluce startuje na začátku dubna

Plzeňsko - Systém zlevní jízdné pravidelným cestujícím, do roku 2019 má být zaveden v celém kraji.

22.3.2012 22
SDÍLEJ:

Část mapy nových zón IDPFoto:

Nový systém cestování, levnější jízdné pro 95 % obcí zapojených v Integrované dopravě Plzeňska a výhled na další rozšíření. A také složitý systém slev pro vnější zóny, který se navíc liší od toho, který platí u plzeňských dopravních podniků. Přesně to je důsledek toho, že se od 1. dubna radikálně změní Integrovaná doprava Plzeňska. Výhody jednoho jízdního dokladu, tedy Plzeňské karty, pro všech 26 zón však využijí pouze lidé, kteří dojíždějí do školy či práce pravidelně. Pro ´jednorázové´ cestující se nic nezmění.

Paradoxní situaci musí v těchto dnech řešit Jan Síkora z Chrástu, který dojíždí do Plzně. A nejen proto, že má tu smůlu, že patří k těm pěti procentům, kterým se cestování prodraží. Až do konce března mu stačil pouze kupon pro vnitřní zónu, od 1. dubna si ale musí na svou Plzeňskou kartu nabít předplatné i pro zónu Chrást. „Jde o jednu zastávku – z Chrástu do Zábělé. Tenhle kousek mě teď bude stát tři tisíce ročně navíc,“ rozčiluje se Síkora s tím, že vzhledem ke vzdálenosti je pro něj nemožné chodit tento úsek pěšky.

Chrástečan, který sice pobírá důchod, ale není mu ještě 65 let, ve vnější zóně slevu nemá – v Plzni platí poloviční jízdné. Systém ve vnějších zónách nabízí slevu 25 %, 37,5 %, 50 % i 75 %, záleží na podmínkách.

Kromě sedmi obcí, které dosud patřily do plzeňské vnitřní zóny, se cestování prodraží také lidem z Rokycan a Nadryb. „Je to strukturou zónování, dlouho jsme hledali spravedlivý systém,“ podotýká šéf krajského odboru dopravy Jaroslav Vejprava. Nyní systém zohledňuje vzdálenost od Plzně. „Například obyvatelé Stoda oproti stávajícímu tarifu ušetří čtyři sta korun měsíčně,“ vypočítává Vejprava.

V současné chvíli neexistuje možnost, jak si pro zbývajících devět měsíců letošního roku jednorázově dobít vnější zónu. „Prý můžu jen roční za necelé tři tisíce korun, ale to je hloupost, když už tři měsíce uplynuly,“ kroutí hlavou Jan Síkora. Jedinou možností je tak kombinovat – nejlevnější varianta vyjde na 2623 korun. „Doporučuji využít 190denní předplatné, které platí do 7. října včetně a na zbytek roku koupit kupon na 85 dní,“ radí ředitelka společnosti POVED Zdeňka Kmochová.

Měsíční kupon bez jakékoli slevy na jednu vnější zónu vyjde na 330 Kč, pro Plzeň 440 Kč. Roční předplatné jedné zóny stojí 2930 Kč a plzeňské zóny 3910 Kč. Hlavní výhoda předplatného spočívá nejen v ušetřených penězích, ale i v tom, že ho lze využít u více dopravců.

Kraj plánuje systém zónové dopravy rozšířit do roku 2019 na území celého kraje.

Mapu nových zón najdete ZDE.

Slevy do 15 let věku najdete ZDE.

Slevy od 15 let věku najdete ZDE.

Ceník najdete ZDE.

Příklady výpočtu nového předplatného

Důchodce do 65 let jezdí pravidelně na trase Nýřany – Plzeň. Pro vnější zónu Nýřany nemá nárok na slevu a platí měsíčně plných 330 Kč, pro zónu Plzeň koupí měsíční kupon se slevou 50 %, tedy za 220 Kč. Měsíčně ho tak cestování vyjde na 550 korun.

Student vysoké školy ve věku do 26 let pravidelně jezdí do Plzně do školy. Má žákovský průkaz a tím pádem i nárok na slevu z jízdného. Projíždí vnějšími zónami Plasy a Třemošná, v nichž má nárok na slevu 25 %, zaplatí tedy měsíčně 2x247 Kč. V Plzni má nárok na poloviční jízdné, kupon tedy pořídí za 220 Kč. Celkem ho měsíční jízdné vyjde na 714 Kč.

Cestující v produktivním věku jezdí za prací do Plzně ze Zbiroha, nemá nárok na žádnou slevu. Část ze Zbiroha do Lhoty pod Radčem není v Integrované dopravě Plzeňska zahrnuta, proto zde platí předplatné podle dopravce. Následně zaplatí měsíčně 3x330 Kč za vnější zóny Mýto, Rokycany a Chrást a 440 Kč za Plzeň, celkem 1430 korun a jízdné za úsek mezi Zbirohem a Lhotou p. Radčem. Roční kupon pro jednu vnější zónu vyjde na 2930 Kč, pro Plzeň na 3910 Kč. Za roční předplatné tak tento člověk zaplatí 12700 Kč + jízdné za úsek mezi Zbirohem a Lhotou p. Radčem. 

Integrovaná doprava Plzeňska

Do systému, který začne platit od 1. dubna, je zapojeno 194 měst a obcí v Plzeňském kraji.
Představuje to více než 338 tisíc obyvatel (59 % obyvatel kraje) a 27 % plochy rozlohy kraje.
Vznikne 25 vnějších zón, v nich platí stejné podmínky, a 1 specifická zóna – Plzeň.
Zapojeno je dnes šest dopravců: České dráhy, ČSAD autobusy Plzeň, Plzeňské městské dopravní podniky, PROBO BUS, Autobusová doprava Miroslav Hrouda, Město Blovice.
Nově bylo do systému zapojeno 56 linek, celkem jich je 106.

Autor: Miroslava Tolarová

22.3.2012 VSTUP DO DISKUSE 22
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

Ilustrační foto.

Padesátiletý řidič nadýchal u Tění bezmála dvě promile

V tropech mířily na koupaliště průměrně dva tisíce lidí

Rokycany – Dneškem se po téměř dvouměsíční odstávce otevírá krytý plavecký bazén v okresním městě.

Okresní tandem zazářil v přeboru

Rokycansko – Druhé kolo krajského přeboru mužů v kopané vyšlo oběma našim zástupcům na podtrženou jedničku.

Do Favoritu vstoupil nový investor

Rokycany – Společnost Favorit, která v České republice vyrábí prémiová sportovní a lifestylová kola na míru, získala nového investora. Je jím Michal Mička ze společnosti C2H, který ve Favoritu získal za 70 milionů korun třicetiprocentní podíl.

Jak reklamovat koupený dům či byt

Koupili jste si vysněný byt nebo dům a máte pocit, že je dokonalý? Prvotní nadšení z dobré koupě mohou však zanedlouho vystřídat starosti s vadami, které se projeví až po čase. Víte, jaká práva v takovém případě máte? A jak nejlépe postupovat, abyste o ně nepřišli?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení