Zodpovědný dohled rodičů na snažení ratoles- tí je v tomto případě nezbytný. Do boje za správnou výslovnost se zapojují i školy, a dokonce už se objevily také první vlaštovky v podobě školek. Příkladem je třeba rokycanská MŠ Školní.

Zpracovala projekt na podporu logopedické prevence v předškolním vzdělávání. „Udělali jsme vše pro podporu v této oblasti a máme velikou radost, že jsme s projektem u ministerstva školství uspěli. Výsledkem je dotace na jeho uskutečnění, a to v plné námi požadované výši," pochlubila se ředitelka Eva Blechová. Sama s učitelkou Renatou Krejčí na sebe vzala hlavní tíhu zpracování záměru. Projekt nazvaly Od hlásky k mluvenému slovu. S realizací už školka začala, a to hned na třech samostatných pracovištích pod ní spadajících. „Koor- dinací jsem pověřila vedoucí učitelky, tedy v MŠ Školní Renatu Krejčí, v MŠ Čechova Jitku Moulisovou a v MŠ Borek Václava Zemanovou," uvedla ředitelka Blechová. „V současné době máme zapsaných 228 dětí. Dohromady o ně pečuje pětadvacet pedagogických pracovníků a dva proškolení asistenti pracují ve speciálních třídách. Kromě toho do běžných tříd jsou integrované děti se specifickými vzdělávacími potřebami, u kterých je nutná podpora asistenta pedagoga," informovala ředitelka.

Pokud jde o logopedický pro- jekt, do toho se kluci a holčičky zapojují systematickým začleněním primární logopedic- ké prevence do běžné denní činnost. „Logopedické chvilky jsou prostě na každodenním programu," dodala Blechová.

Opatření se ale neuskutečnilo jen tak ze dne na den. Aby bylo zaručené vedení děti ke správnému řečovému vývoji, šest pedagogů, coby garanti, nejdříve muselo absolvovat speciální kurzy. Během nich získávali teoretické znalosti i praktické dovednosti pro práci s dětmi s narušenou komunikací. Z hlediska výhledu do budoucnosti se tím školce záro- veň podařilo vytvořit ucelený tým pedagogických pracovníků vzdělaných v oblasti preven- tivní logopedické péče. Což ve- dení MŠ vidí jako velký přínos.

Projekt bude mít dopad na 214 dětí. Dvanáct už je jich totiž individuálně integrovaných jako dítě s vadou řeči a probíhá u nich intervence pod vedením Speciálního pedagogického centra pro vady řeči v Plzni.

„Přetíženost logopedické ambulance v Rokycanech, která je jediná v okrese, vede k tomu, že děti jsou k nápravné péči posílané do vzdálenějších měst. Díky proškoleným pedagogům v našich třech školkách můžeme včas odhalovat i upozorňovat na odchylky ve vývoji řeči a následně zkvalitňovat logopedickou péči u dětí předškolního věku. Tím se budeme aktivně podílet na snižování počtu mrňousků s odkladem školní docházky z důvodu vad řeči," upozornila Blechová.

Cílem projektu logopedické prevence je aktivní vyhledávání dětí s narušenou komunikační schopností, předcházení jí a podpora správného řečového vývoje. Vyškolení pedagogičtí pracovníci za přispění nově získaných logopedických pomůcek teď o naplnění záměru začali usilovat.