Filípek Kindl je totiž autista. Kolem čtyř let věku přestal úplně mluvit. „Bylo to náhlé. „Sice byl odmala pomalejší a projevoval se trochu jinak než bratr Tomášek,“ vzpomínal otec Jiří. „Přičítali jsme to ale skutečnosti, že kluci – jsou dvojčata – se narodili dříve a on pomaleji handicap dohání,“ objasňoval. Když Filip s rodinou přestal komunikovat, absolvovali s ním nekonečnou spoustu vyšetření. Posléze padl verdikt. Rodiče už věděli na čem jsou, ale neulevilo se jim. Problémů naopak přibývalo. „Potřebovali jsme jít do zaměstnání, ale nebylo kam dát syna do školky. Ne, že by ho přímo odmítali vzít, ale nevěděli, co s ním,“ vysvětloval otec. Pak se doslechli o rokycanské mateřince ve Školní ulici, která se zčásti specializuje na vývojové a další poruchy dětí.

Chlapeček se dostal do speciální třídy a učitelka Milada Černá k němu našla cestičku. „Postupně začal být spokojený,“ popisovali rodiče, „a všimli jsme si toho nejen my, doma. I doktoři se shodovali, že už během prvního roku se velice zlepšil. Naučil se i lépe jíst, přestal mít vážné problémy s polykáním soust a jeho úplné uzavření do sebe se rozbilo. Poznenáhla se začal okolí otevírat. Odklad školní docházky byl nutný, ale setrvání v prostředí, na které si zvykl, a soustředěná odborná péče přinesly i obrovský pokrok. Filip se znova před rokem rozmluvil a začal se snažit o komunikaci i mimo rodinu. „Dříve ho jiní lidé, ani děti, absolutně nezajímali, nenavazoval s nimi žádné kontakty. To pominulo. Pořád ale přilne jen k někomu,“ líčili rodiče.

Od září si vyzkoušel i začlenění do větší skupiny vrstevníků. Dostal se v doprovodu osobní asistentky Věry Jandové mezi třicítku předškoláčků. Kontakty s dřívějším zázemím úplně nepřerušil a na nové, včetně záměny dřívější učitelky za Ivanu Urbánkovou a Renatu Krejčí, si zvykl.
Po prázdninách vstoupí do základní školy. Nebude ale s bratrem chodit do stejné. „Nedělalo by to dobrotu, nenechal by ho v klidu. Protože Filípek je hyperaktivní, pořád ho vyrušuje. Neprospělo by to ani jednomu,“ je přesvědčený otec i odborníci.

Zatím počítají všichni s tím, že první třídu bude mladý muž absolvovat dvakrát. Poprvé ve speciální rokycanské ZŠ a pokud půjde vše podle předpokladů, další rok by zahájil výuku už v místě svého trvalého bydliště.