Holoubkovská malotřídka se pro celý západočeský region stala pilotní školou. Projekt se týká vzdělávání a všeobecného rozvoje nadaných žáků.

Pomáhat dětem s různým handicapem se naštěstí snad už řadí k běžným záležitostem. V holoubkovské ZŠ si ale už před časem řekli, že mají také zvláště nadané děti, se kterými je potřeba dělat jinak. A nejen to! ZŠ Holoubkov se rovnou v rámci celorepublikové tvorby sítě podpory nadání stala pilotní školou pro ověřování práce s takovýmito dětmi. Ministerstvo školství už o vytváření sítě rozhodlo a náš kraj je jedním ze tří vybraných, kde se na tom pracuje. Zajímat se o problematiku nadaných žáků se ale v Holoubkově začali už dříve.

Historie: Ředitelka školy Iveta Vodičková s manželem dlouho spolupracují s dětskou Mensou a jejím předsedou Fořtíkem, který je v současné době ředitel Centra nadání. Aktivně se podíleli na pořádání projektových dnů i letních pobytových akcí pro nadaná děcka. Jako lektoři vedli v tomto směru i další pedagogy. Jan Vodička se stal také zakladatelem projektu Talenet opírající ho se o využívání souborů úloh pro rozvoj všech složek inteligence. Vodičkovi se rovněž pustili do tvorby individuálního výchovného programu pro nadané.

Vývoj: V souvislosti s tím začal vloni při škole fungovat kroužek Zábavná logika a záhy si získal oblibu.

Letos v říjnu, po setkání u kulatého stolu na plzeňském pracovišti Národního institutu pro další vzdělávání (NIDV) byla navázaná užší spolupráce s Talentcentrem Praha. „Naším cílem je vytvoření pilotního prostředí na malé škole, které by napomáhalo identifikaci a rozvoji práce s nadáním," vysvětlovala Vodičková. Program zahrnuje i nadstavbové školení pedagogů. „Naši učitelé se teď účastní dvoudenních stáží na pražských školách, mimochodem třeba právě minulý týden, kde s talentovanými dlouhodobě pracují," informovala ředitelka ZŠ. Absolvují i průběžný akreditovaný kurz k práci s nadanými žáky. Zejména v přírodních či technických oborech a matematice, nechybějí ale ani náměty pro práci v humanitních oborech. „Doplněný je ještě on-line kurzem. Součástí je sdílení zkušeností či hledání řešení pro konkrétní dítě," upozornila Vodičková.

Poznatky učitelé hned převádějí do praxe. Ať už jde o svěřence ve škole či spolupráci na vypracování ´balíčku školám´. Ten obsahuje projektový den zaměřený na rozvoj kreativního myšlení a různých složek nadání. Holoubkovští v daném směru nabízejí i další podporu.

Pokračování na straně 3 pondělního vydání Rokycanského deníku.