Ty už vyžadují individuální přístup. Uvedl to po prvním jednání pracovních skupin pro infrastrukturu a pro dopravu, které komise vytvořila, krajský radní Miroslav Jaroš.

Obcím z okolí Brd pomůže i kraj. Podle člena komise a krajského ekonomického náměstka Vladislava Vilímce, který se účastnil schůzky skupiny pro infrastrukturu obcí, totiž účastníci schůzky zjistili, že ne všechny návrhy půjde financovat z prostředků státu či Evropské unie.

„Ukazuje se, že největší nápor bude na operační program životního prostředí,“ řekl Vilímec. „Krajská rada proto hodlá usnesení vlády ve vztahu k podbrdským obcím zakomponovat i do krajského rozpočtu. Do programu stabilizace a obnovy venkova,“ uvedl náměstek.

„Například pro akce typu požární nádrž v Mešně za 1,5 milionu nebo rekonstrukce budovy obecího úřadu ve Vískách za dva miliony jsme nenašli možnost podpory státem či unií,“ vysvětlil Vilímec, proč se iniciativy chopil kraj. Předpokladem je podle něj ale to, že obce samy přijdou s návrhy a projekty.

Kraj by obcím z okolí Brd mohl pomoci dotacemi do jednoho milionu, a to až 80procentním podílem na investici. Standardně jsou při tom podmínky krajských dotací nastaveny do půl milionu a krajský podíl je 60procentní.

Skupina pro dopravu se zabývala silnicemi. Na ty a na lokálku je ze sumy 1,25 miliardy korun, na níž může Podbrdsko s využitím dotací dosáhnout, vyčleněno čtvrt miliardy korun. Podle Jaroše ale jen navržený obchvat Nezvěstic přijde na 600 milionů.

„Není zřejmé, zda je ta čtvrtmiliarda vyčleněna na silnice II. a III. třídy, spojující obce v regionu, nebo na cesty první třídy,“ řekl s tím, že také lokální trať Rokycany – Nezvěstice potřebuje podle aktuální studie 750milionovou injekci.

Vláda ale pro Brdy garantovala 250 milionů, s nimiž mohou obce a oba kraje dosáhnout právě na dotační maximum 1,25 miliardy korun. Kraje samy se podle Jaroše mohou připojit nejvýše s podporou v řádech desítek milionů.