Do doby, než se záležitost vyřídí, nemůže nabýt právní moci stavební povolení a bez něj nelze zažádat o evropské peníze na celou výstavbu. Bude se proto žádat jen o příspěvek na rokycanskou etapu.

Vypravili jsme se za dotyčným hrádeckým občanem domů a zastihli pána, který se přestavil jako švagr. „Nebude s vámi chtít stejně mluvit,“ zareagoval na žádost o předání kontaktu,“ říká, že tak to utichne. Podívejte, nám tu stejně kamiony budou jezdit,“ ukazoval za zahradu.

„Zatím neprodal, chtěl za metr čtvereční asi deset tisíc korun,“ informoval starosta Hrádku Jaroslav Perlík. „Zkoušeli jsme všechno možné, včetně toho, že by dostal výměnou dvojnásobnou výměru půdy v téže lokalitě,“ uvedla Renata Chaloupková ze Správy a údržby silnic Rokycany. Ta – coby organizace kraje – se podílí na přípravě akce. Vloni se uskutečnilo geometrické zaměření trasy a došlo na výkupy.

„K dnešku jsou už zálohy ze 75 procent vyplacené. V současnosti rozesíláme návrhy kupních smluv a přetrvává jen jediný problém,“ oznámila Chaloupková. „Hned počátkem roku jsme v tomto případě zahájili vyvlastňovací řízení,“ informoval vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Jaroslav Vejprava. „Vlastník pozemku, přibližně o rozloze 3245 metrů čtverečních, se ale odvolal a odvolací úřad postoupil záležitost k novému řízení. Do rady a zastupitelstva kraje teď šel ke schválení souhlas s vyvlastněním. Pokud zazní, znova zahájíme vyvlastňovací řízení,“ sdělil Vejprava.

Zazněl, v pondělí. Vše další bude podle Vejpravy záležet na rychlosti vyřízení soudního sporu, který nejspíš předpokládá. Pokud se hodně protáhne, obává se nebezpečí uplynutí lhůty, kdy lze žádat o prostředky z Evropských fondů.

„Zájem o výstavbu obchvatu je rozhodně velký a už se do něj vložila spousta financí i práce,“ podotkla Chaloupková. „Když počítáme souvztažné náklady, vyšplhaly se na desítky milionů,“ konstatovala. Placení projektové dokumentace a prostředky na výkupy pozemků jen vloni přišly kraj na 22 milionů. Letos, včetně dovýkupu pozemků, se zatím počítá asi s dalšími 40 miliony.

„Původně byl realizační náklad odhadnutý asi na 550 milionů korun. Po úpravách a zúžení vozovky z 9, 5 na 7, 5 metru, se stal záměr finančně průchodnější. Nový odhad prostředků teď počítá zhruba s částkou 365 milionů,“ sdělil odborník pro výstavbu komunikací Miroslav Jaroš. „Za kolik kdo v rámci výběrového řízení svou nabídkou stavbu vysoutěží, zatím těžko odhadnout,“ míní Chaloupková.

Nespokojených s průtahy kolem výstavby obchvatu je celá řada. O peníze přichází město Rokycany i Hrádek. „Mohli bychom bohatnout z průmyslové zóny a jsme přesvědčeni, že by ubylo i zplodin z pomalého průjezdu náklaďáků centrem,“ říká hrádecký starosta. „Lidé se ptají, proč se výstavba odkládá.“ Zajímavostí je, že zájem na její realizaci má i bratr osoby bránící vlastně rozjezdu: „Koupil jsem pozemky v hrádecké průmyslové zóně pro své podnikání a část z nich přenechal SÚS pro obchvat,“ sdělil Vítězslav Hatan.

Kamennému Újezdu by se kamiony v případě obchvatu vyhnuly zcela. „Zkuste tu někdy přejít, děti se samotné bojíme pouštět,“ zdůraznila Marie bydlící v obci při trase. „O zamoření výfukovými plyny ani nemluvě,“ poukazovali téměř shodně místní. „Nehledě na to, že nová silnice přes obec, jejíž pátá a poslední etapa skončila teprve roku 2006, už zase vykazuje známky opětovného technického opotřebení,“ podotkla k neblahému působení náklaďáků Chaloupková.