„Všichni naši pedagogové jsou už plně kvalifikovaní, protože jsme s tímto nařízením počítali,“ sdělila ředitelka strašické Základní školy Karla Vokáče Eva Válková. Je přesvědčená, že učitelé by příslušné vzdělání měli mít. „Nikdo by určitě nešel k lékaři bez atestace, stejné by to mělo být s pedagogy,“ doplnila.

Podobného názoru je i Anna Valešová, ředitelka hrádecké devítiletky, kde také k personálním změnám od ledna nedojde. „Na jedné straně se člověk učitelem rodí, ale na straně druhé je vzdělání z hlediska metodiky, didaktiky a praxe důležité,“ uvedla Valešová. Právě praxe je však podle ní na vysokých školách nedostatek, a to by bylo potřeba změnit.

V mirošovské škole sice mají všichni učitelé, až na jednu výjimku, vzdělání doplněné, ale ředitel zařízení Rostislav Judl se obává jiného problému. „Pedagog, který vystudoval učitelství pro druhý stupeň, učí u nás i na prvním. Jde třeba o jazykáře. A funguje to i naopak. Prvostupňoví pedagogové vyučují na druhém stupni, například hudební či výtvarnou výchovu. Od ledna by to už nešlo, a tím by se nám situace dost zkomplikovala,“ sdělil Judl, který ale doufá, že poslanci přijdou do konce roku s novelou.

Všichni rodiče chtějí pro své potomky to nejlepší, tedy kvalitní vzdělání. Někdy se ale podle některých léta zkušeností a praxe vyrovnají vysokoškolskému diplomu. „Nejdůležitější je přirozená autorita pedagoga i to, jaký má vztah ke svému povolání. To se nikdo na žádné škole nenaučí,“ řekla Jana Rottová, maminka čtrnáctileté žákyně.