„Vlastně jsme v tuto chvíli v předstihu oproti stanovenému harmonogramu prací. Něco jde rychleji, něco naopak o trošku pomaleji,“ vysvětlil mi při návštěvě v prostorách společnosti v Mělníku jednatel společnosti MTX Ivan Solfronk.

Na to, jak to v montážních prostorách MTX nyní vypadá, se můžete podívat do komentované fotogalerie.

Určité zdržení, které ale by v žádném případě nemělo ohrozit plánované předání celkem čtvrté dokončené Supertatry před koncem příštího roku (první tři vznikly v devadesátých letech) přineslo zjištění, že dochované formy pro výrobu laminátových dílů karosérie již nyní není možné použít.

„Během desetiletí jejich skladování se totiž částečně zdeformovaly a kdybychom je použili, tak by jednotlivé díly na autě na sebe nenavazovaly. Odchylky od požadovaných rozměrů jsou až dvacet milimetrů,“ vysvětlil.

Proto se přistoupilo k tomu, že se naskenovala první dokončená Tatra MTX a podle skutečných dílů se teď frézují formy na ty nové. Těch velkých laminátových dílů je celkem dvanáct a k tomu desítky dalších například vnitřních výztuh. Podle Solfronka se budou formy vyrábět postupně.

„Nejdříve potřebujeme prahy, boky, střechu a dveře. Následně přijde řada na přední a zadní partii. Tu tvoří skutečně obrovský laminátový vzhůru se vyklápějící díl. Také již probíhá jednání s výrobci skel do oken auta.

Původní Tatra jako vzor

Při práci v dílně není třeba se dívat jen do plánů. „Odkoupili jsme i první vyrobenou, tedy červenou Tatru MTX a nyní stojí hned ve vedlejší místnosti vedle dílny, kde vzniká její nová sestra,“ říká Ivan Solfronk. Je částečně odstrojená tak, aby bylo možné ověřit použitá technická řešení a třeba i něco přeměřit.

Jízdní záběry Tatry MTX můžete vidět v této videoreportáži:

| Video: Youtube

Nová Tatra MTX bude tedy vypadat prakticky stejně jako tato. „Jen kvůli tankování už nebude třeba vyklápět celou záď, na boku se objeví klasická dvířka kryjící hrdlo nádrže. Tak jako už to měl i druhý a třetí vyrobený exemplář,“ sděluje Solfronk.

Rám je vyroben ze stejného materiálu jako původně – tedy ze svařených ocelových trubek. Zde tedy k žádnému snížení hmotnosti nedojde. „Ovšem chystáme nahrazení některých vnitřních výztuží, které byly tenkrát z hliníku, díly z karbonu, To by mělo znamenat na celkové výsledné hmotnosti úsporu kolem padesáti kilogramů,“ vypočítává jednatel MTX.

Již brzy zamíří ke specialistům do Kopřivnice a jejího okolí několik motorů pro připravované supersporty. Ty se předtím vymontují z nakoupených klasických Tater 613. „Zatím jsme se nerozhodli, zda renovace agregátů svěříme jedné firmě nebo se jich o ni podělí několik. Každopádně vždy půjde o lidi, kteří motorům v osobních Tatrách rozumí, protože na nich v Kopřivnici svého času pracovali,“ dodává.

Motory projdou důkladným testováním

Výkon motoru se po renovaci v případě těchto Tater MTX nebude lišit od původní hodnoty karburátorové verze osmiválce (tedy 218 koní). Teoretická maximální rychlost nových kusů je spočítána na 287 kilometrů v hodině, přičemž omezovač zasáhne na hranici 6 200 ot/min. Ovšem každý motor bude podle Solfronka naladěný individuálně. Záležet má na výsledcích testů na motorové brzdě. Tam se také každý motor bude zabíhat. To zajistí také spolehlivost.

Ještě rychlejší budou Tatry MTX v případě, že si zájemce připlatí za takzvaný sportovní kit s výkonnějším motorem i upraveným podvozkem. V takovém případě již ale nebude moci vyjet s tímto vozem na běžné silnice mezi ostatní motoristy. Ty ostatní dostanou původní registrační značky ze šestsettřináctek. Podle platné legislativy totiž pouze projdou přestavbou na typ Tatra MTX.

Zákazníci se navíc budou moci rozhodnout, zda si zvolí typ interiéru použitý v prvním a druhém kuse nebo jinak tvarovanou palubní desku z třetí Tatry MTX. „Zatím to vypadá, že se většina rozhodne pro tu jednodušší verzi,“ sdělil ještě Ivan Solfronk. Sedačky dodá některá z renomovaných firem vyrábějící sportovní sedačky. Pásy budou čtyřbodové.