"Asi nejvíc to odnáší zabezpečovací zařízení přejezdu v průmyslové zóně. Zničené jsou ale i obrubníky, silnice, městská zeleň. Při poškození se vymlouvá jeden dopravce na druhého," popsal neutěšený stav chrudimský starosta František Pilný, který občas průjezd vozidel osobně monitoruje.

Škody musí zaplatit nejen Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), ale i město, a tak už nějakou dobu na průjezd nadměrných nákladů dohlíží strážnici. Zabezpečovací zařízení přejezdu v průmyslové zóně je opatřeno kamerovým systémem, protože právě tam se náprava škod pohybovala i v řádech stovek tisíc korun.

Zde je to naše, hlásá nápis před domem rodiny Říhových
Nemohou zajet na vlastní dvorek. Spor mezi rodinou a městem se vleče už 11 let

Krajské ŘSD v současné chvíli nemá v evidenci škodu na majetku, kterou by měl způsobit kamion převážející tubus z firmy SIAG CZ. "Problém byl v minulosti hlavně u okružní křižovatky v blízkosti Kauflandu, kde docházelo k opakovanému ničení. Tenkrát se na opravě podílel i sám výrobce tubusů," řekla mluvčí krajského ŘSD Petra Drkulová.

Záleží i na zručnosti řidiče 

Kuriozitou je kruhák u nemocnice, který byl pobořen ještě před kolaudací, a tak musela opravu uhradit stavební dodavatelská firma. Pro Chrudimáky je přeprava tubusů pro větrné elektrárny atraktivní a napínavou podívanou. "Pokud ovšem člověk zrovna nesedí za volantem jako nedávno já. Ještěže ty náklady jezdí v noci, kdy je malý provoz, jinak by se Chrudim ucpala úplně," řekl šofér Martin z blízké vesnice, který při cestě z práce nedávno musel kvůli průjezdu kamionu s tubusem čekat.

Nejstarší brněnská sauna v zahradě opravované Arnoldovy vily má jít kvůli rekonstrukci parku k zemi.
Nejasná budoucnost. Nejstarší sauna v Brně je určená k demolici, lidé protestují

Vždy záleží na konkrétním řidiči, jak je za volantem zručný. Někdo projede město za půl hodiny, jiný na to potřebuje i čtyřnásobný čas a ještě za sebou zanechá spoušť. Zodpovědnost přitom leží na dopravci, firma SIAG CZ prodává totiž tubusy takzvaně ex works, tedy na dvoře a přepravu již neřeší.

"To jsou všechno zahraniční firmy, a tak není jednoduché je dohnat a už vůbec ne jim způsobenou škodu dokázat, pokud je přímo u toho nechytíme," poznamenal Pilný. Auta vozící nadměrný náklad jsou podle jeho slov registrovaná buď v Polsku, Německu nebo Nizozemí.