Doba jízdy vyplývá z analýzy jeho tachografu. „Nejzávažnější zjištěné přestupky byly opakované překročení rychlosti, nedodržení denní a týdenní bezpečnostní přestávky, nedodržení doby řízení a velmi dlouhá pracovní činnost,“ uvádí Drážní inspekce ve zprávě. Doba jízdy bez přestávky dosáhla 19 hodin a 57 minut. Srbský řidič jel s kamionem ze srbského Preševa do Berlína v Německu.

Závěrečná zpráva přitom přináší i další zjištění, o kterých se zatím nemluvilo: návěs kamionu nebyl přímo určen pro přepravu kontejnerů, nedisponoval trny, na které by se kontejnery usadily pomocí rohových prvků. Řidič měl přitom dostatek času se z přejezdu dostat proražením závorových břeven: od spuštění výstrahy k příjezdu vlaku uplynuly 3 minuty 32 sekund, protože osobní vlak během uzavření přejezdu zastavil v nedaleké zastávce Kolovraty.

Nebezpečný přejezd?

Drážní inspekce upozorňuje, že nešlo zdaleka o jedinou situaci, kdy zde auto uvízlo mezi závorami. Ze záznamů Správy železnic plyne, že v letech 2015-2019 došlo na přejezdu v Uhříněvsi ke 22 situacím, které mohou být zpětně zhodnoceny jako uzavření vozidla mezi závorami na tomto přejezdu. Drážní inspekce už dříve odmítla některé spekulace o tom, že se závory začaly zvedat a poté zase zavírat.

Soud letos v březnu potrestal devětašedesátiletého Srba čtyřmi roky vězení. Rozsudek není pravomocný. Při nehodě byli lehce zraněni čtyři lidé. „Vina obžalovaného byla jednoznačně prokázána,“ zdůvodnila rozhodnutí soudkyně Ivana Hynková. Kromě trestu vězení muži uložila pětiletý zákaz řízení.

Vlak se zhruba 220 cestujícími po nárazu vykolejil. Obžaloba vyčíslila škodu na 63 milionů korun, muž by měl podle verdiktu uhradit zhruba 5,5 milionu. Zpráva Drážní inspekce mluví o škodě 50 milionů korun.

Drážní inspekce v závěru doporučila Drážnímu úřadu, aby byla upravena norma pro tento typ přejezdů tak, aby bylo přednostně uplatňováno postupné (sekvenční) sklápění polovičních břeven celých závor proti sobě v témže jízdním pruhu.

Změňte nátěr vnitřku závor

Současně doporučuje, aby byl červenobílý návěstní nátěr na vnitřní straně břeven celých závor nahrazen jiným (zákaz neevokujícím), respektive aby byl doplněn instrukcí, nabádající řidiče silničního motorového vozidla, z jakékoliv příčiny uzavřeného na železničním přejezdu mezi sklopenými závorovými břevny, k urychlenému opuštění železničního přejezdu přeražením břevna závory.

Poškozenou elektrickou jednotku Českých drah čeká rekonstrukce ve Škodě Vagónka, k podpisu smlouvy má dojít v brzké době.