Smutek ze smrti pětileté Terezky, její maminky Zuzany i babičky Hany ještě zhoršovalo chování netolerantních úředníků. „Chtěli jsme na místě nehody postavit pomníček, ale zpočátku jsme tvrdě narazili. Prý by to byla překážka v silničním provozu,“ vzpomíná tatínek Pavel Jedlička, který během vteřiny přišel o dceru i milovanou vnučku. Nevzdal se a po maratonu jednání se zástupci Správy a údržby Rokycany, dopravního inspektorátu i odboru dopravy se přece jen potřebných razítek dočkal. Další problémy ho však čekaly při koupi pozemku pro pomník o rozloze šest metrů čtverečních.

Po geodetech následoval kolotoč schůzek se zástupci stavebního úřadu, vodohospodáři a energetiky. „Musel jsem občas vyslechnout neuvěřitelné argumenty, ale přesto mě to neodradilo. Což by mohl být recept i pro jiné lidi, kterým se během okamžiku zhroutí svět,“ se slzami v očích uvedl tatínek obětí. Vypořádal se i s arogantním přístupem pojišťoven, mobilních operátorů a jiných institucí, s nimiž musel řešit pozůstalostní záležitosti.
Nehodu s tragickým koncem registrují policejní statistiky také v roce 2001

„Pětačtyřicetiletý řidič, který jel osobním automobilem značky Zastava od Mirošova na Skořice, vyjel mimo vozovku, kde narazil do zděné zídky oplocení domu, přeletěl silnici a dopadl do příkopu. Zraněním podlehl,“ uvedla policejní mluvčí Jana Tomková, která ještě připomněla tragickou kolizi řidiče motocyklu mezi Mýtem a Holoubkovem v roce 2002.

Za první tři měsíce lešního roku zaznamenali policisté 124 dopravních nehod, což je o dvaadvacet méně než loni ve stejném období. Ke kolizi s nezvratnými následky dosud nedošlo (–3). Klesl také počet těžce zraněných (–6), ale mírně stoupl zraněných lehce (+1). Ve statistikách figuruije také pět řidičů, kteří havarovali pod vlivem alkoholu. „Všeobecně dochází k těmto nehodám nejčastěji ve dnech volna a v časných ranních hodinách,“ sdělila Tomková s tím, že nejohroženější skupinou jsou mladí lidé ve věku do 25 let a řidiči s krátkou dobou praxe.

Nejčastější přičinou dopravních kolizí je podle mluvčí nesprávný způsob jízdy. „Mohli bychom sem zařadit zejména nevěnování se řízení, jako například telefonování, ladění autorádia, hovor se spolujezdcem, a dále pak nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidly,“ popsala Tomková. Hned druhá v pořadí hlavních příčin nehod je nepřiměřená rychlost. „Nejedná se ale o případy překročení povolené rychlosti jízdy, ale o nepřizpůsobení rychlosti technickému stavu vozovky a viditelnosti,“ vysvětlila mluvčí.

Na Rokycansku dochází během roku v průměru ke dvěma nehodám denně. „Buďte proto při řízení opatrní a předcházejte tomu, aby dopravní nehoda změnila v setině sekundy váš život,“ uzavřela mluvčí.

Gabriela Karníková, Václav Havránek