Řidiči hledají nejrůznější alternativy, jak ušetřit. Jednou z nich je přestavba vozu na LPG. „Sice zaplatím třicet tisíc najednou, ale pak budu tankovat litr za šestnáct korun. Najedu několik desítek tisíc kilometrů za rok, takže se mi investice brzy vrátí. A to i přesto, že se spotřeba zvýší o deset až patnáct procent,“ řekl Jiří Hrdlička. Je navíc přesvědčený, že LPG je palivo ekologické. „Ušetřím peníze a zároveň životní prostředí,“ doplnil motorista.

Podle některých prodejců paliv se šoféři v očekávání dalšího zdražení předzásobují. „Jsme jedna z nejlevnějších benzinek na okrese, takže asi proto tu lidé teď více nakupují, dělají si zásoby,“ uvedla Irena Barancová z čerpací stanice v Kamenném Újezdu.

Na zvyšování cen reagují také firmy. Autoškola Šnajdr v Rokycanech zvedla některé ceny asi až o deset procent už od května. „Podíl má na tom dražší benzín, ale i další vstupy,“ sdělil Pavel Šnajdr s tím, že další úpravu plateb v blízké budoucnosti neplánuje.

Rokycanská taxi služba zatím podle Vítězslava Kodla zdražovat nebude. „Budeme se snažit udržet stávající ceny tak dlouho, jak to jen půjde. Přišli bychom totiž o zákazníky,“ sdělil. Jestliže ale ceny pohonných hmot poletí vzhůru rekordním tempem jako dosud, připustil, že může nastat doba, kdy firma bude muset kilometrovné navýšit.

Se zdražováním paliv bojují také ČSAD autobusy Plzeň, jejichž služeb využívají i cestující na Rokycansku. „Navrhujeme dvě varianty řešení. Buď nám kraj navýší dotace, nebo my zvýšíme ceny jízdného. Třetí možností je také kombinace obou těchto variant,“ uvedl Josef Forejt, vedoucí dopravního útvaru ČSAD Plzeň.

Pekárny nyní na rekordní cenu nafty reagovat nebudou. „O tom, že bychom zdražili výrobky, jsme zatím neuvažovali. Pro nás je podstatnější cena elektriky. Až opět stoupne, budeme možná k tomuto kroku přinuceni,“ řekl Ladislav Frídel, spolumajitel rokycanského pekařství.