Ve světě módy se pohybuje i dnes, ale v trochu jiné roli. S manželkou Simonou založil e-shop s oblečením a módními doplňky Different, který pak z části prodal a spojil se s e-shopem ZOOT a nově také Bibloo a Urban Store.

Celé to začalo už v roce 2007 studentským úvěrem 700 000 korun, za který tehdy Milanovi ručili rodiče. „Za ty peníze jsme hned koupili první kolekci a pronajali obchod v centru Plzně. První e-shop jsem udělal já sám a začátky fakt nebyly snadné,” začíná své vyprávění Milan Polák. Prvních pět let s manželkou nebyli na jediné dovolené a veškerý čas i úsilí investovali zpět do firmy.

Terapeutka vyrábí vlastní kombinace květových esencí. Pomáhají zpracovat potlačené emoce i uvolňovat traumata
Terapeutka vyrábí vlastní květové esence. Pomáhají zpracovat potlačené emoce

Postupné krůčky a zaměření na ziskovost byly jejich hlavním cílem. „Pamatuji si měsíce, kdy jsme si psali na papír, kolik peněz nám musí měsíčně zbývat abychom zaplatili nájem a jídlo. To už teď nikdo nevidí. Ale naštěstí se e-shop chytil a nám se zlepšovala i cash flow situace ve firmě,” vzpomíná na začátky rozjezdu dnes už velmi úspěšného byznysu Polák.

Užší cílová skupina

Tenhle mustr funguje. Different, který tvoří pouhých 15 zaměstnanců, měl v roce 2020 tržby 110 milionů korun a opět skončil s kladným ukazatelem EBITDA. Vyrostl mimo billboardy a televizní kampaně, uspěl především sázkou na výkonnostní marketing a sociální sítě (na Facebooku má e-shop 200 tisíc fanoušků).

A také zaměřením na užší hlavní cílovou skupinu: zákazníky mezi 30 a 55 lety, kteří hledají prověřené značky a zároveň pestřejší nabídku, u níž tolik nehledí na cenu. Vznikl tak stabilní zákaznický kmen, který Polák odhaduje na 40 tisíc vracejících se zákazníků.

Horse Soul Brand propojuje tradici kovářství s moderními technologiemi a materiály
Metodou 3D tisku vyrábí podkovy na míru. Česká firma zaujala i v zahraničí

Different své fungování postupně kopíroval do dalších zemí Evropy. Teď dělá radost v Česku, Slovensku, Rumunsku, Maďarsku, Chorvatsku, Slovinsku, Polsku, Bulharsku a nově i v Itálii.

V roce 2020 Milan Polák prodal minoritní podíl ve své společnosti a zároveň získal podíl v mnohem větším módním přístavu, který s Tomášem Raškou a Natlandem začal budovat. Ten už totiž rok předtím vstoupil do společnosti ZOOT, kterou provedl reorganizací. Uvědomění, že je zase nutné ZOOT ukázat zákazníkům jako lovebrand, kterým tento e-shop nepochybně byl, je hnalo dopředu.

Začali stavět na věcech, které ve fashion ecommerce nejsou samozřejmostí. Možnost vyzkoušet si objednané zboží ve Výdejnách, kterých je momentálně přes 120 a konkurence nic podobného nemá. Zrychlilo se dodání a zásadně vylepšil zákaznický servis. Nákup v ZOOT se měl znovu stát zážitkem, za nímž se budou zákazníci vracet.

Když pak v březnu přišel covid, jely ZOOT i Different dál. První měsíce byly těžké, tržby opadly kvůli strachu lidí z dění okolo. Na brečení ale nebyl čas. ZOOT jako první český fashion brand vybudoval marketplace, který se stal jednou ze zásadních iniciativ skupiny.

Vít Musílek na zahraničním veletrhu s kolegou
Chyběl mu pokec v letadle, vyvinul na to aplikaci. Sleduje ji i Airbus Ventures

„Na trhu bylo mnoho skvělých módních značek, které měly zavřené obchody a my jsme jim díky marketplace umožnili prodávat na ZOOTu. A naši zákazníci tak zase mají mnohem větší výběr zajímavých módních kousků. Ale i doplňků z kategorií bytového designu nebo třeba kosmetiky a sekce zdraví, které ZOOT během pandemie nově představil.

E-shop s vychytanými funkcemi 

Zvládli jsme spustit nový frontend e-shopu s vychytanými funkcemi, kde si třeba teď zákazník může do svého profilu na ZOOTu přidat své základní míry a chytrý algoritmus mu pak skvěle dokáže doporučit jeho velikost. Tím zase ZOOT začal pracovat na snížení vratek, které jsou v módě nepříjemným tématem,“ dodává úspěšný podnikatel.

Karel Fürbach z Volar sedmadvacet let předvádí výrobu dřeváků. Na Volarských slavnostech dřeva nikdy nechyběl.
Od malička miloval vůni dřeva. Nyní muž vyrábí dřeváky, ty ale nejsou na prodej

V roce 2021 navíc přibyly do skupiny další dva velmi známé e-shopy - Bibloo, který se zaměřuje na prémiové světové brandy, a Urban Store, který je zase známý prodejem sportovnější módy a jedním z největších prodejců značky Under Armour. Celá skupina působí v 11 zemích a obratově je kolem 1,5 miliardy korun. Pro Poláka tohle byl skok z menší plzeňské firmičky do velké módní hry.

„Žijeme jen jednou a my prostě chceme ukázat, že v Česku je spousta skvělých lidí, kteří rozumí e-commerce a módě, mají obří nadšení a mohou to ukázat Evropě a třeba jednou i světu,” uzavírá Milan Polák.