Pro větší propojení teorie a praxe, tedy fungující duální systém v našem školství, se jasně vyslovili účastníci Česko – německého kooperačního fóra, které se v březnu uskutečnilo na zámku Zbiroh.

Komora pomohla
Školy na Rokycansku mají v tomto směru už druhým rokem usnadněnou cestu. Postarala se o to Hospodářská komora Plzeňského kraje (HK PK) ve spolupráci s IHK Regensburg. Důvod, proč školám tuto možnost poskytly, zdůvodnil Zdeněk Mužík, předseda HK PK: „Zanedlouho, tak v rozmezí čtyř–pěti let, vyjdou středoškoláci, kteří si nedokáží vydělávat rukama, protože nebudou mít zažité praktické dovednosti. Chybí jim hlavně zručnost a odborný přístup k řemeslu,“ je přesvědčený. Upozornil, že v některých oborech, jejichž vzdělávání stát financuje, je v sou– časnosti třeba přistupovat k rekvalifikaci absolventů, aby si osvojili praktické dovednosti. V této souvislosti varuje: „Můžeme mít spoustu lidí kvalifikovaných, ale nebudou zaměstnatelní.“ Proto komora vstupuje do jednání s Plzeňským krajem, aby se situaci podařilo změnit způsobem operativní regulace.

Varianty jsou dvě
V tomto ohledu se snaží potřebným směrem motivovat i žáky základních škol, a to 7., 8. a 9. tříd. „Seznámí se podrobněji s obory, které jsou v regionu potřeba a v nichž mají příležitost se dobře uplatnit,“ informoval za okresní komoru Oldřich Kepka. „Žáci se podívají do firem, kde se jim odborníci věnují a podrobně jim vše objasní,“ doplnil jeho kolega Petr Kůs a dodal: „Existuje i druhá varianta – odborníci se vypraví do škol a tam zájemce seznámí s vybranými obory.“ Spočítal, že za dobu, co projekt realizují, uskutečnili pro školy 20 exkurzí, 31 besed a 19 ukázkových dnů.

Přespolní i městské
Projekt Aktivní motivace žáků = jistota pro budoucnost technických oborů – využily základní školy Mýto, Strašice, Zbiroh, Osek, Hrádek, Rad– nice, Stupno, Mirošov a rokycanské ZŠ Čechova a TGM.
Pokud se naopak jedná o firmy, které se do akce zapojily, jsou to Kovohutě, REVOS, EuWe Eugen Wexler, JAF HOLZ, Mubea, Zbirovia, SEAP, JIMAX a f. Václav Pospíšil.
„Zapojení do projektu jsme vyhodnotili jako přínosné pro děti i učitele,“ uvedla ředitelka ZŠ Hrádek Anna Valešová a dodala: „Žáci poprvé dostali příležitost vidět, jak to v provozech doopravdy chodí. Překvapilo je třeba, že ve strojírenských provozech je čisto, že se tam nebrodí zaměstnanci ve šponách, šmíru a podobně. Některé udivilo i svižné pracovní tempo. Poznali, že zabrat musí, ale že se jim to pak vyplatí.“ Důležité je podle ní získání konkrétní představy dětí o tom, co se skrývá za názvem profesí. „Rozhodně to mnohým pomohlo při rozhodování a zájem o technické obory se zvýšil,“ shrnula Valešová. V tom se s ní shoduje i ředitelka ZŠ Zbiroh Květuše Horáková. „Naprostá většina dětí nemá absolutně žádnou představu a tom, co by je čekalo, kdyby si obor zvolily,“ vysvětlila. „Besedy, které jim to přiblížily, byly opravdu kvalitní a hlavně spojené s praktickými ukázkami a také exkurzemi na pracovištích,“ sdělila. Doplnila, že v akci pokračují už druhým rokem a mezi letošními osmáky jsou žáci manuálně zruční a technické obory je zaujaly.