Od roku 2016, kdy byly pod Správu železnic převedeny i nádražní budovy, investovala v kraji do jejich oprav 73 milionů korun. „Vzhledem k tomu, že šlo o menší stavební zásahy, nebyly vynaložené finanční náklady tak vysoké,“ poznamenala mluvčí SŽDC Nela Friebová.
„Prakticky ze dne na den jsme dostali do své správy více než 1 500 objektů v celé republice, které byly v drtivé většině případů ve stavu, který si vyžadoval menší nebo větší stavební zásahy. Pokud bylo za první rok naší správy vynaloženo přibližně 500 milionů korun, koncem roku 2017 atakovala částka jednu miliardu korun. Pro letošní rok byla předpokládána částka 2,1 miliardy na obnovu více než sedmdesátky nádražních budov, dalších více než 50 objektů je v přípravě,“ komentoval rostoucí investice generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Plány SŽDC se tak projevily i v Plzeňském kraji. Aktuálně jsou v realizaci rekonstrukce čekárny a zajištění bezbariérového přístupu v Bezdružicích, oprava budovy v Horažďovicích, oprava budovy v Sušici, v Nýrsku, v Kolinci a v Pačejově. V nejbližší době se začne také v Horšovském Týně a v Blovicích. Na přelomu roku odstartuje rekonstrukce budovy v Plané u Mariánských Lázní.
V příštím roce začnou už zmíněné rekonstrukce budov ve stanici Plzeň hlavní nádraží a ve stanici Plzeň-Jižní předměstí. „U obou budov jsou předpokládané náklady vysoké, protože jde o památkově chráněné objekty,“ vysvětlila mluvčí SŽDC. Na hlavním nádraží v Plzni se mělo začít už letos, ale vzhledem k tomu, že se kvůli letošní situaci muselo připomínkování projektové dokumentace vést na dálku, došlo k drobnému zpoždění. Aktuálně je zahájení prací plánováno na březen. „Stavba je plánovaná na etapy, aby byl minimalizován dopad na cestující. Během rekonstrukce bude v omezeném režimu zachován prodej jízdenek a informační systém. Funkční budou také toalety,“ uvedla Friebová k rekonstrukci budovy z počátku 20. století.
Rekonstrukce bude zahrnovat především opravu střešního a obvodového pláště a úpravy vnitřních prostor v přízemí a v patře odbavovací haly. „Horní hala bude zcela přestavěna a bude sloužit jako otevřený čekárenský prostor v podobě obchodní pasáže s komerčními jednotkami po obou stranách. Pro snadnější překonání výškového rozdílu mezi hlavní a horní halou budou sloužit eskalátory a výtahy,“ doplnila mluvčí k přestavbě plzeňského nádraží, která by měla trvat dva a půl roku.
V roce 2021 také začnou rekonstrukce budovy v Tachově, oprava budov ve stanicích Přeštice, Kdyně a Mladotice. Na rok 2022 je pak plánováno zahájení stavebních prací na nádraží v Klatovech. Náklady na rekonstrukci další památkově chráněné budovy se vyšplhají téměř na půl miliardy korun. „Modernizována bude odbavovací hala a severní křídlo nádraží. V odbavovací hale projdou renovací veřejná WC, současně budou upraveny prostory pro dopravce a pro komerční využití,“ uvedla Friebová k obnově budovy z roku 1959 .
Ne všechny nádražní budovy v kraji se však dočkají rekonstrukce. V rámci modernizace plzeňského železničního uzlu zmizí nádraží v Koterově. „Výpravní budova ve stanici Plzeň-Koterov bude v rámci stavby odstraněna z důvodu budoucí realizace dálničního přivaděče v její blízkosti a s tím souvisejícím komplikovaným dopravním napojením. Z důvodu vyšší hlukové zátěže není možné budovu využít ani k bydlení,“ zdůvodnila Friebová.
Místo nádraží v Koterově budou mít cestující k dispozici novou zastávku Plzeň-Slovany s přístupem z ulice Lobezská, která nabídne lepší návaznost na linky městské dopravy.
Rekonstrukce nádraží v Plzeňském kraji
Realizované: Hrádek u Sušice, Kařízek, Nemilkov, Plasy, Poběžovice, Rokycany, Staňkov, Starý Plzenec, Velké Hydčice, Železná Ruda Alžbětín, Železná Ruda město.
V realizaci: Bezdružice, Horažďovice, Sušice, Nýrsko, Kolinec, Pačejov.
V přípravě: Horšovský Týn, Blovice, Planá u Mariánských Lázní, Plzeň hl. n., Plzeň-Jižní předměstí, Tachov, Přeštice, Kdyně, Mladotice, Klatovy, Nýřany.