Hmatatelné napětí, vážné obličeje a přísný klid ve třetím patře Gymnázia Rokycany signalizují, že ústní část maturit začala.

„Pondělkem ji zahájili čtvrťáci (4. B) a týkat se jich bude až do čtvrtka. Zkouškám se jich podrobí devětadvacet. V úterý se k nim připojí také oktaváni," sdělila ředitelka Drahomíra Rancová.

Včera ráno se studenti také dozvěděli, jak dopadli při písemné části státních maturit. „Všichni zvládli všechno," doplnila spokojeně Rancová.

Nyní je čeká ústní prověření z mateřštiny, cizího jazyka a obhajoba seminární práce.

Ke státem danému ústnímu zkoušení přistupuje ještě profilová (školní) maturita z předmětů, které si zvolí. Pak už škole zamávají definitivně.

Šimon Ekl, kterého jsme po klání z angličtiny zastihli při odchodu z horké židle, se ochotně podělil o dojmy. „Museli jsme se připravit na pětadvacet témat a já si vylosoval životní prostředí. Záhy jsem na potítku zjistil, co dokáže nervozita. Řekl jsem si, že životní prostředí ovlivňují i technologie a najednou jsem se přistihl, že rozebírám jen je," usmíval se. Z češtiny jsem byl víc v klidu, los mi určil rozbor vytouženého díla Kena Keseye Vyhoďme ho z kola ven," dodal. „Já si na rozdíl od něj vytáhla Kytici," podotkla Marie Bejčková. „Téma, které jsem si až tak úplně nepřála. Vlastně asi nikdo ze třídy. Nejde jen o autora a děj, ale i rozbor jazykových prostředků, který byl složitý," vysvětlovala. „Zato v angličtině jsem si to vykompenzovala, mluvila jsem o rodném městě."

Oba studenti spolu s kolegy se ještě chystali na obhajobu seminární práce, na níž pracovali celý rok. Marie si za námět vybrala americký zajatecký tábor a zajímavou smyčkou přes nalezené artefakty se dostala k jeho popisu a detailnějšímu rozboru osudů dvou zajatců. I Šimon zvolil dějepis a psal o svém praprastrýci Františku Hoznauerovi a roli v případu radisty Potůčka.

Příští pondělí začínají maturity i v druhé části spojeného školského zařízení ve střední odborné škole.