V právě skončeném školním roce vyzkoušela mirošovská devítiletka poprvé v první třídě metodu Splývavého čtení Sfumato. V Plzeňském kraji je jedna z mála, která tento nový způsob aplikovala.

„Často jsem učila první třídu a vždy mě mrzelo, že je na konci školního roku poměrně velké procento dětí, které mají se čtením problémy," uvedla učitelka, která metodu v mirošovské škole začala učit jako první, Stanislava Kebrlová. „Z vlastní praxe vím, že děti nečtou plynule a slova si nesprávně domýšlí. Oslovila jsem proto vedení školy s tím, že bych se ráda zúčastnila školení. Vedení mě ochotně v této iniciativě podpořilo a umožnilo mi novou metodu vyzkoušet v praxi," pokračovala. „Sama jsem se letos přesvědčila, že toto čtení je skutečně efektivní a vhodné pro všechny děti," vysvětlila Kebrlová.

A o čem tato metoda je? Sfumato je založeno na sladění dechu, zraku, hlasu a sluchu. Děti se učí číst pomalým tempem. Při jednotlivých etapách, kdy se spojují dvě, tři a čtyři písmena, se proces automatizuje a zrychluje, při čemž se dlouhé vyslovování hlásek zkracuje. Dítě se při Sfumatu učí snímat písmena dříve, než je vysloví. „Určitě bych to doporučila všem pedagogům. Výukou je povede výborně zpracovaná metodika, krásné učebnice a písanky. A úspěch ve čtení bude tou největší odměnou pro všechny.

„Nadšení Stanislavy Kebrlové pro práci a ochotu se neustále vzdělávat je výborné. Vyučuje novou moderní metodou čtení, která má skvělou pověst a výsledky," konstatoval ředitel školy Rostislav Judl. „Absolvovala rozsáhlé školení, vzdělávala se samostudiem, ale výsledek stojí za to. Dělá naší škole dobré jméno. Žáci se učí nenásilně číst bez chyb a s radostí. Jsem rád, že jsou na naší škole učitelé, kteří na sobě pracují a posouvají úroveň výuky stále výš," uzavřel Judl.

Stejně jako v Mirošově stejnou metodu zavedou od září v ZŠ Jižní předměstí. Uskutečnilo se zde dokonce velké školení ohledně metody splývavého čtení. „Dvě první třídy ze čtyř budou tuto metodu od září používat. Uvidíme, jaké to přinese ohlasy," sdělil krátce Bohumil Nosek.

Zeptali jsme se i některých rodičů, jak jsou s výukou spokojení. „Jsem z postupu učení paní Kebrlové nadšená. Naše Klárka je spokojená, výborně se při hodinách zabaví. Učí se například básničky na různá písmena. Výuka je pestrá a děti si spíše hrají," sdělila maminka Martina Moulisová. Stejně nadšený je i tatínek sedmiletého Šimona. „Je super, že se učí číst jinak, než ostatní děti. Dělá velké pokroky," uvedl Pavel Komanec.