Po sestrojení parního automobilu v těchto dnech skupina milovníků starých strojů kolem Jaroslava Svobody, Luďka Uzla a Karla Šmolíka dokončila i práci na unikátním parním motocyklu. Předlohou jim byl funkční model stroje, který postavil ve Spojených státech v roce 1894 Sylvestr Roper.

„V roce 1894 pověřil Albert Popp, majitel továrny na velopcipedy v Bostonu, Sylvestra Howarda Ropera, aby upravil jeho oblíbený model velocipedu Columbia 1893 na parní pohon. Záměrem Poppa bylo vytvořit vodící stroj pro v té době nesmírně populární cyklistické závody na velodromech," objasňoval historický vývoj událostí Uzel.

„Z naší strany byla stavba parního motocyklu poctou tomuto geniálnímu konstruktérovi, který svůj první parní stroj postavil ve čtrnácti letech a po něm následovala celá řada vynálezů v různých technických oborech. Parních vozidel, včet- ně parní dvojkolky, sestrojil nejméně jedenáct! Víte, že celá řada jeho patentů se stále používá? Zvláště v oboru puškařství," upozornil Uzel.

Pokud jde o parní motocykl zmiňované skupiny nadšenců, inspirovaný byl Roperovým. „Stavěli jsme podle dostupných materiálů, technické detaily řešil hlavně Jarda. Tři stroje už máme a další dva jsou ve vývoji. Navzájem se liší jen v maličkostech. Práce nám zabrala celé tři roky, ale stálo to za to. Jízda na parním motocyklu je něco nepopsatelného. Jenom ta příprava k jízdě roztopení kotle, čekání na dostatečný tlak páry a pak rozjezd v oblacích páry a dýmu co může být krásnějšího? Vlastní jízda je pak naprosto klidná a tichá. Parní stroj pracuje spolehlivě a dojde-li pára, přihodíte do kotle trochu uhlí, dolijete vodu do nádrže a můžete pokračovat v jízdě," říká Uzel.

Pro zajímavost Roperův model byl v roce 2012 na aukci v Las Vegas nabízený za 445 tisíc dolarů.