V posledních dnech právě takové vášně vzbudila zelenorůžová socha Cake Tower, tedy dortová věž, od třiačtyřicetiletého slovenského umělce Andreje Margoče, jenž je řazen mezi nejvýraznější postavy sochařství své generace. Tři a půl tunová socha je součástí cyklu, který autor věnuje boji proti nenápadnému a tichému zabijákovi - cukru a závislostem na něm.

Dílo se u nádraží objevilo ve čtvrtek 15. července, kdy se slavnostně otevřela i sousední Paluba Hamburk s infocentrem, rozhlednou a kavárnou. Bouřlivé reakce na barevnou sochu, která představuje pět větrníků vyskládaných na sobě, na sebe nenechaly dlouho čekat. Někteří Plzeňané dílo přirovnávají k hamburgerům, jiní k obarveným exkrementům. „Lepší by bylo postavit tam něco, co souvisí s Plzní," myslí si Plzeňan Petr Svoboda. „Proč? Z jakého důvodu musí před nádražím stát tahle prapodivná věc? Bez takovéhoto monstra by přece celá Paluba Hamburk vypadala docela pěkně," uvedla seniorka Helena Rýsová.

Pes se ztrácí v neposekané trávě v Brněnské ulici na sídlišti Vinice.
PODÍVEJTE SE: Obyvatele Vinic trápí neposečená tráva

Negativní ohlasy budí často také pětimetrová betonová socha růžového králíka, která byla u zastávky Severka na Košutce odhalena v prosinci 2015. Zastánci obří sochy si v internetové anketě před rokem odhlasovali, že dílo u plzeňského sídliště definitivně zůstane. O kontroverzním králíkovi lidé i dnes hodně diskutují. Leckdo tvrdí, že křižovatce u Severky, kde socha stojí, se začalo říkat Křižovatka u Růžového králíka. Řidiči varské linky například často slyší od cestujících, že chtějí jízdenku ke králíkovi. „Socha znázorňuje člověka uvězněného v systémovém mechanismu, naprosto bezmocného, nemocného a oddaného, který podlehl svým touhám a rozmarům,“ říká autor Adam Trbušek ke skulptuře, kterou nazval Panoptikum. Obří socha, která se už několikrát stala terčem vandalů, je parafrází Goyova obrazu Saturn požírající svého syna.

Rozporuplné reakce také v minulosti často vyvolávaly pozlacené kašny na plzeňském náměstí Republiky, které minulý rok oslavily už deset let. Kašny Velbloud, Chrtice a Anděl, realizované podle návrhu architekta Ondřeje Císlera, byly slavnostně uvedeny do provozu 29. července 2010. Dodnes mají mezi občany města své zastánce i odpůrce. Některými jsou ceněny jako přínos současné doby historickému náměstí, jiní se naopak dosud nesmířili s jejich podobou a preferovali by tradičnější pojetí, které by více respektovalo náměstí jako místo prezentující svou architekturou především historii města.

Ilustrační foto.
Za usmrcení kamioňáka v pivovaru řidička vozíku nemůže, policie věc odložila

Velmi diskutovaná je také betonová skulptura ve tvaru vejce před plzeňským Novým divadlem. Na Facebooku dokonce vznikla recesistická skupina s názvem Plzeňské Kindervajíčko, jež komentuje dění v Plzni jménem tohoto artefaktu. Vejce je široké tři metry, váží dvacet tun a stojí na vlastním základě. Před případnými sprejery povrch chrání speciální nátěr s trvalou odolností proti graffiti. Na prostranství před divadlo bylo vejce umístěno v červenci roku 2014. Původní plány počítaly s chromovanou a o třetinu větší verzí. Se stavební firmou Hochtief se město Plzeň dokonce soudilo, mj. i kvůli velikosti vejce. Spor Plzeň v letošním roce vyhrála.