Tři historické lokomotivy prověřily zrekonstruovaný železniční most přes Hracholuskou přehradu na bezdružické lokálce. V sobotu šlo o speciální zatěžkávací zkoušku, a unikátnost celé akce podtrhly zmiňované lokomotivy, které si pro svůj původ v někdejším Sovětském svazu vysloužily přezdívku Sergej. Každý z těchto Sergejů má motor jako sto padesát menších osobních aut a když si jen tak bublá na volnoběh, za hodinu spotřebuje tolik nafty, že menší auto by ujelo dvě stě kilometrů.

Je sobota ráno a do Pňovan přijíždí od Plzně tři Sergeje spojené do jednoho vlaku. V tom prvním sedí strojvedoucí Petr Proft. Na nádraží přebírá písemný rozkaz, který mu umožní vjet k Pňovanskému mostu na Bezdružické lokálce. Ještě nikdy sem Sergej nejel. Strojvůdce Petr zahouká a lokomotiva se rozjíždí. Rychlost nesmí překročit dvacet kilometrů za hodinu. Zastavujeme těsně před mostem, kde už je spousty techniků v oranžových vestách a desítky fotografů a diváků. Jejich počet se přes den rozroste na stovky. „Tenhle Sergej je poslední vyrobený pro České dráhy. Je to výrobně šestistý kus a zde bude sloužit k zatěžkávací zkoušce. Má sto šestnáct tun,“ říká strojvedoucí a dodává, že „jeho“ Sergej je z muzea z Lužné u Rakovníka a udržovaný je v Chebu. „Další mašina je původem také z Chebu a je v soukromých rukách pana Kříže a třetí stroj je také z Lužné, ale nyní je v muzeu v Olomouci.“

Strojvedoucí dostává pokyn k najetí na most a Sergej se doslova krokem sune kupředu. Jde o historický okamžik, ještě nikdy zde tyto stroje nebyly a už sem nepřijedou. „Je to srdcová záležitost řídit Sergeje a už kvůli tomu jsem po patnácti letech práce v dílně na opravách šel dělat strojvedoucího.“ Jsme v polovině mostu a hluboko pod námi se vine údolí přehrady Hracholusky. „Doufám, že to není naše poslední chvilka, mám divný pocit,“ usmívá se, a dodává, že pevně věří v naprosto perfektně vyrobenou mostní konstrukci. „Musíme zastavit s přesností na centimetry, a za námi přijedou další dvě mašiny.“ Technici měří pohyby mostní konstrukce a lokomotivy pak postupně odjíždí mimo most. Celá situace se opakuje celkem pětkrát a tvá do odpoledních hodin, kdy je vše prověřeno a most ve zkoušce obstál. Po nezbytné póze pro fotografy Sergeje po jednom odjíždí do Pňovan, kde je opět pospojují a zamíří do svých domovů, muzeí a dep.

Testování nosnosti mostu přes hracholuskou přehradu.
Celkem 348 tun najednou. Těžkotonážní bohatýři otestovali most přes Hracholusky
Dělníci připravovali konstrukci k přetočení také v sobotu.
Druhá mostovka pňovanského viaduktu se za pár dní přetočí
Rekonstrukce železničního mostu na Bezdružické lokálce
FOTOGALERIE: Dodavatel mostu v Pňovanech postavil i díl pro raketovou rampu
Cestující se loučili s mostem přes Hracholusky
FOTO: Cestující se loučili s mostem přes Hracholusky
Rekonstrukce železničního mostu přes vodní dílo Hracholusky, na trati Pňovany - Bezdružice.
Viadukt je dokončený. Vlaky se na něj vrátí v úterý
Otáčení druhé části železničního mostu nad přehradou Hracholusky
Druhá část nového viaduktu přes přehradu se otočila
Elektrárna u Čerňovic.
Pod hladinou přehrady skončily mnohé technické památky. Zůstal jen viadukt
Pňovanský most, včetně vizualizace.
PODÍVEJTE SE: Viadukt nabídne i bezpečnou cestu chodcům

Lokomotiva Sergej
je dieselová lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu. Zkonstruoval ji lokomotivní závod v Luhansku na Ukrajině.Lokomotivy měly dvoudobý vznětový dvanáctiválec o objemu 150,6 litrů.Spotřeba na volnoběh se pohybuje kolem 14 litrů za hodinu.Hmotnost lokomotivy - 116 tunVýkon 1470 kWVyráběny byly v letech 1966 až 1979 a provozovány pak až do roku 1999.

Zdroj: Youtube