Tolik luxusu, spojeného s noblesou historických sporťáků i moderních nejrychlejších aut, Plzeň ještě neviděla. Nablýskané vozy unikátní svými vlastnostmi, výkonem motoru, maximální rychlostí nebo tím, kdo v nich jezdil, právě parkují v plzeňském areálu bývalého depa dopravních podniků. Výstava téměř dvou stovek vzácných automobilů Skvosty s vůní benzinu otevírá své brány dnes v deset hodin. Připraven je i doprovodný program, jako jsou atrakce pro dospělé i děti, umění s láskou k motorům a stylové občerstvení.

DEPO2015, Skvosty s vůní benzinu
Otevírací doba:
Dnes (pá) 10-20,
zítra (so) 10-20,
neděle 23. 7. 10-17


Mnohá srdce motoristických nadšenců tedy zaplesají a podle slov organizátorů výstava spojuje automobilismus s uměním, designem, zábavou a dobrým jídlem. „Pokud se nám to opravdu podaří, tak bychom rádi pokračovali v dalších letech a udělali bychom z toho festival,“ sdělil Deníku Roman Jurečko z Nadačního fondu Plzeň sobě, který připravuje projekt Skvosty s vůní benzinu, a dodal, že: „Mnohá vystavená auta jsou světové unikáty, jedinečné nejen v Evropě. Vyráběla se v řádů stovek kusů, sto, dvě nebo tři sta.“

SMEČKA KOČEK

SmečkaZdroj: DENÍK/Antonín HříbalKarosérie líbivých tvarů, lesknoucí se chrom a silné motory doplnil svým uměním sochař a Michal Gabriel, přichystal podívanou v podobě smečky kočkovitých šelem. „Jde o sochy korespondující s vozy Jaguár i s veterány. Složena je ze sedmi koček. Tedy nejsou to konkrétní zvířata, jde o spojení jaguára, levharta, pumy a lvice. Rozmístěny jsou vedle jednoho z nádherných jaguárů,“ řekl a podotkl zajímavost, z čeho jsou tato díla vytvořena. „Každá socha je odlita z bílé polyesterové pryskyřice a strukturu tvoří žaludové čepičky.“

Mezi vozy věhlasných značek jsou v halách depa umístěny neméně zajímavé stoly. Opět jde o umělecká díla vytvořená z pravých motorů a disků kol. Jeden ze stolů se skleněnou deskou je například z motoru Audi A8.

Unikátní veterány i rychlé vozy vystaví v Plzni.
FOTOGALERIE: Unikátní veterány i rychlé vozy míří do Plzně



K vidění je další skvost Jaguár XJ 220, který byl naposledy veřejnosti vystaven v roce 2008. „A je zde exkluzivní výstava Aston Martin. Pět zde vystavených kusů se nikdy nepodařilo takto shromáždit a z toho jsou tři auta doslova muzeální kusy,“ řekl prezident Jaguar klubu České republiky Filip Turek, který zaštiťuje i to, že oko návštěvníka se může pokochat pohledem na jedno z nejrychlejších sériově vyráběných aut.

VYSOKÝ LUXUS VYŽADUJE EXTRÉMNÍ NÁKLADY

Bugatti VeyronZdroj: DENÍK/Antonín Hříbal„Extrémně drahý a luxusní Bugatti Veyron si vyžaduje i extrémní náklady na provoz a údržbu,“ poukázal s tím, že jde totiž o sériově vyráběný vůz, který je schopen se řítit rychlostí přes čtyři sta kilometrů za hodinu. Ovšem takové svezení něco stojí. „Pokud dosáhnete této maximální rychlosti, je pak nutné vyměnit pneumatiky. A jedna stojí necelých dvě stě tisíc korun,“ A to není vše. „Pokud takto třikrát vyměníte pneumatiky, musíte vyměnit i disky kol. To celé přijde na nějaké dva miliony,“ dodal Turek.

Jak se zdá, Veron v provozních nákladech nic nepředčí. O něco levnější je Jaguár XJ 220. „Ten je právě po standardním servisu a ten vyšel na třicet pět tisíc liber. A navíc náklady jsou, i když to auto stojí v garáži. Je tam mnoho gumových částí, řemenů a nádrž, která je gumová. Ta se musí po deseti letech vyměnit, i kdyby auto vůbec nejezdilo. A taková nádrž přijde na deset tisíc liber,“ popsal náklady prezident Jaguár klubu.

Roman Jurečko z Nadačního fondu Plzeň sobě. (Na snímku druhý z prava.)
Jsme národ fotbalistů i autíčkářů

PENÍZE NA OPRAVU HALY

Výstava má i charitativní rozměr. „Pokud Nadační fond z akce získá peníze, tak půjdou na opravu jedné veliké zdejší garáže, kde by se pořádaly podobné výstavy a časem by tu mohlo vzniknout i muzeum. Plzeň je technické město a zaslouží si něco takového. Vidím veřejnost, že se k této myšlence staví kladně,“ dodal Roman Jurečko.

Co uvidíte: výkon, krása, luxus, nej…Aston Martin DB7 Vantage Prototype (1998): nejstarší dochovaný Aston Martin s motorem V12. Celkem existuje pouze 7 prototypů, tento jediný je dochovaný ve zcela zánovním a nikdy netestovaném stavu

Aston Martin Virage No.001 (1988) první vyrobený kus modelu Virage a současně vůz, který byl na prospektech k danému modelu, byl vystaven na Autosalonu v Birminghamu i v obchodním domě Harrods v Londýně

Jaguar 420G (1968) Luxusní sedan prošel 6 let trvající dokonalou rekonstrukcí, na které pracovalo více jak dvacet odborníků.

Bugatti Veyron: Třetí nejvýkonnější sériově vyráběný osobní automobil na světě; v roce 2005 vytvořil světový rychlostní rekord v kategorii sériově vyráběných vozidel (407,16 km/h). Vyrábí se pouze 75 ks ročně, mezi vlastníky jsou jen dva Češi. Jde o 11. vyrobený vůz na světě.

Spyker C8 Double 12 S vzácný sportovní vůz holandské značky

Mercedes Benz SLR McLaren Anglicko-německý grand tourer, vyvinutý společnostmi Mercedes-Benz a McLaren Automotive a vyráběný v letech 2003-2010

Mercedes Benz 320 model A cabrio (1938) typ vozu, ve kterém SS-Obergruppenführer a zastupující říšský protektor Reinhard Heydrich jel v osudný den 27. 5. 1942

Formule Gloria C8F (2011) za volantem několikrát usedli závodní jezdci Petr Semerád, Václav Šafář či 17letý Tomáš Korený.