Nejste první ředitel, který odchází. Před vámi to byl Milan Svoboda, pak odešla ve zlém umělecká šéfka projektu Yvonna Kreuzmannová. Není důvodem to, že Plzeň titul EHMK spíš jen toleruje, než že by si ho vzala skutečně za svůj a dostatečně ho podporovala?
Nechci to tak pojmenovávat. Určitě ale v Plzni a ani v celé republice není ten projekt chápán tak prioritně, jak jsem zvyklý, že jej chápou v jiných evropských zemích. To, proč odcházím, je jistě kombinace mnoha faktorů, ale hlavně jsem se rozhodl věnovat pouze divadlu.

Na jedné straně politici z ODS tvrdí, že projekt je pro ně prioritní, ale pak radnice škrtá v rozpočtech kulturních organizací včetně divadel.
Je to velmi nešťastné. Celý projekt hlavního města kultury by měl být nadstavbou na kulturní život, který už v Plzni máme. A ono to teď s těmi škrty vypadá, že tu základnu, na kterou bychom měli něco stavět, spíš podřezáváme a budeme ji dusit. Jako ředitel Divadla Alfa se musím pro příští rok vypořádat se škrty ve výši 7,3 procenta. A to je pro naši organizaci naprosto brutální zásah do hospodaření. Jen se modlíme, abychom letos skončili s lepším hospodářským výsledkem, který budeme moci převést do rezervního fondu, a v příštím roce z něj snad ztrátu pokryjeme. Jinak bychom museli propouštět v uměleckém souboru, umenšovat kulturní nabídku a repertoár.

Připouštíte, že právě tohle je jeden z důvodů, proč odcházíte?
Je to jedna z věcí, která nevede k nějaké mé velké spokojenosti.

Do týmu EHMK jste přivedl Petra Formana. Nebude váš odchod i pro něj důvodem vycouvat z Plzně?
Pokud vím, tak nic takového nezvažuje.

Na jednu stranu je tu nedostatek peněz pro kulturu, na druhou stranu jste rok současně pobíral dva platy ředitelů kulturních organizací. Nezazněla i na toto téma kritika z Bruselu, kam jste jeli představit monitorovací zprávu o stavu příprav projektu?
Nerozumím, jak souvisí nedostatek peněz na kulturu s ředitelskými platy. To jsme v Bruselu určitě neřešili. Mluvili jsme tam o spoustě věcí, ale o platech ne.

O jakých věcech?
Například o celé problematice přípravy programu. Dostali jsme spoustu doporučení, kde a jak se v zahraničí můžeme inspirovat a převzít zkušenosti. Samozřejmě jsme mluvili také o rozpočtu projektu a bylo nám doporučeno hledat další finanční zdroje. Nicméně nezaznělo, že by za ty peníze, které v tuto chvíli máme, nebylo možné projekt zrealizovat.

Co bude s hlavním městem kultury dál?
To, že dochází ke změnám v managementu EHMK projektů, není zase až tak neobvyklá věc. Rád bych předal agendu a odpovědnost svému nástupci kontinuálně a bez komplikací. Udělám vše proto, aby můj odchod nijak nenarušil či negativně neovlivnil dosavadní práci celého týmu, která samozřejmě pokračuje dále dle plánů a harmonogramu. I nadále projektu i týmu Plzeň 2015 budu držet palce a podporovat je.