Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), které rekonstrukci kolejí včetně vzniku nového tunelu u Ejpovic financuje, tak nyní hledá projekty, aby vyčerpala evropské dotace.

„Původně jsme počítali s částkou přibližně pět miliard korun za úsek s tunelem, díky výběrovému řízení bude cena nižší," potvrdil mluvčí SŽDC Pavel Halla. Přestože oficiální verdikt bude znám do dvou týdnů, mluví se o ceně nižší zhruba o 1,5-2 miliardy korun.

Jednou z možností, kde by SŽDC mohlo ušetřené peníze využít, je modernizace zhruba 174 přejezdů po celé republice za 1,2 miliardy korun. V Plzeňském kraji by se bezpečnost mohla zvýšit hned na pětadvaceti z 529 přejezdů. „Necelá polovina z nich je bez závor," upozorňuje Halla.

Podle něj je však pro čerpání peněz z Bruselu nutné nejen přidat výstražné zařízení a závory, ale také dokázat, že vlaky budou moci jezdit po úpravách na trati rychleji. Že vlaky nebudou muset zpomalovat kvůli nechráněným přejezdům. V praxi to znamená, že SŽDC musí najít vždy několik přejezdů za sebou.

Ačkoli závory bezpečnost zvyšují, nejsou všelékem. Zatímco loni se stalo sedm nehod, kdy člověk nebo auto nerespektoval spuštěné závory, za první letošní pololetí jich SŽDC registruje více než dvacet. Na bezpečné mimoúrovňové křížení (nadjezd či podjezd) však nejsou peníze. „Úprava jednoho přejezdu by vyšla na desítky milionů korun, modernizace zabezpečení na 6-10 milionů Kč," vyčísluje Pavel Halla.

Dalším projektem, který má nyní velkou šanci na realizaci, je rekonstrukce kolejí z plzeňského hlavního nádraží směrem na Prahu. „Kvůli špatnému stavu tu dnes i rychlíky musí jezdit jen 5-10 kilometrů v hodině," upřesnil náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Bauer.

O tom, které projekty Správa železniční dopravní cesty nakonec vybere a zrealizuje, musí být jasno do několika měsíců. Peníze z EU totiž nelze čerpat kdykoli. SŽDC musí se stavbou začít už letos na podzim.

Trať Rokycany – Plzeň určená k modernizaci měří zhruba 21,2 kilometru. Úprava zahrnuje mimo jiné dvě přeložky dílčích úseků tratě, železniční stanici Ejpovice a Chrást u Plzně, včetně zastávky Klabava a Plzeň Doubravka. Součástí je i čtyři kilometry dlouhý tunel, který bude nejdelší v republice. Stavba má být hotova do října 2015.