Pro silničáře potrvá zima ještě dva týdny. S příchodem dubna začnou sypače měnit zpět na vozy letní údržby a potom se pustí do oprav. Sníh a mráz dává silnicím tradičně zabrat a velké díry i malé, sotva viditelné trhliny je třeba opravit co nejdříve.

Na Plzeňsku silničáři tzv. mikrokobercem zacelí rozpraskané silnice II. tříd mezi Robčicemi a nájezdem na obchvat, mezi Lhůtou a Šťáhlavy nebo mezi Stodem a Vsí Touškovem. Nátěrem, který je třeba použít na větší díry, opraví silnici vedoucí z Chválenic do Olešné.

Kam po zimě napnout síly, silničáři vědí. Silnice průběžně sledují a některé mají vytipované už od podzimu. „Máme zásobník prací, kam kromě silnic vybraných na podzim, během zimy a po ní přibývají nové požadavky starostů a našich střediskářů. V dubnu máme poradu, na které vybíráme prioritní úseky k opravám,“ vysvětluje provozně-výrobní ředitel Správy a údržby silnic (SÚS) Plzeňského kraje Radek Šíma.

Na Rokycansku letos silničáři opraví spojnici mezi Březinou a Bezděkovem, Mýtem a Kařezem nebo z Kařezu na Cekov. Celoplošná oprava čeká úseky Břasy Kříše, Nevid Kakejcov či Radnice Újezd u Svatého Kříže. Špatná je i cesta ze Skořic do Trokavce, kterou silničáři opraví kvůli plánované objížďce. Opravy mostů totiž uzavřou silnici z Mirošova do Skořic.

„Jako první přijdou na řadu lokální výtluky. Ale silnice v kraji nejsou příliš rozbité,“ prohlásil ředitel SÚS Pavel Panuška. Náklady budou podobné jako loni, desítky milionů korun.

Na Domažlicku by se měli silničáři zaměřit na průtah Koutem na Šumavě. „Připomíná tankdodrom, takže se jí raději vyhýbám a objíždím to jinudy,” přiznal řidič, který obcí jezdí několikrát denně. Horší už je podle něj snad jen cesta z Chodské Lhoty na obec Štítovky. Je v ní tolik děr, že už se nedají ani objet.

Také řidiči na Klatovsku mají naprosto jasno, kde by silnice zasloužila opravu. V anketě Deníku šoféři nejčastěji zmiňovali Klatovskou ulici v Plánici od náměstí až na kraj města směrem na Klatovy.

„Přijedete od Klatov do Plánice a nakopne vás nově udělaný skok pod benzinkou. Potom jedu v polovině silnice, po novém středovém pruhu až na kopec. V zatáčkách na kostkách tlumiče jen úpí a na rovině u školy nevíte, jestli se vyhýbat dírám, nebo dávat přednost těm, kteří parkují po krajích silnice. Do toho vám děti i rodiče skáčou pod auto,“ popsala situaci Alena Pačová. Silnice je ve špatném stavu dlouhodobě, po zimě ještě v horším. SÚS čekala roky, až tu město postaví kanalizaci, ta byla dokončena loni v létě.

Na Tachovsku je v plánu další část silnice mezi Planou a Konstantinovými Lázněmi, tentokrát úsek mezi Planou a Caltovem. A dostane se i na hlavní tahy, například na dálniční přivaděč od Pernolce k Přimdě. „Zbývá prostřední úsek, zhruba osm a půl kilometru dlouhá část od Úšavy k dálnici. Začít bychom měli v létě,“ dodal Panuška.

Opravám silnic po zimě někdy pomáhají úspory zimní údržby oč se méně sypalo, tím více se může opravit. Na letošní zimu měla SÚS připraveno klasických 180 milionů korun a dispečer Jiří Slapnička výraznou úsporu neočekává. „Přesná čísla budeme znát 20. dubna,“ uvedl.