Má Shell plán na přebudovávání stanic v závislosti na stoupajícím podílu elektromobilů na silnicích?
Nejenže máme plán, my jsme vlastně již uprostřed samotného procesu transformace. Přitom samozřejmě nehodláme slevit z toho, aby se u nás zákazníci cítili dobře. Nyní máme globálně 140 000 nabíjecích bodů, z nichž 55 tisíc je umístěno přímo na našich stanicích. Jsme tak druhou největší sítí z hlediska infrastruktury pro elektromobily. Navíc provozujeme i vysoce rychlostní nabíjecí stanice s výkonem 350 kW. To je další příspěvek k úsilí o zachování spokojenosti našichzákazníků.

Přesto dobíjení trvá déle než klasické tankování benzinu nebo nafty. Budou mít řidiči a cestující v elektromobilech možnost, kde strávit čas potřebný k dobíjení?
Samozřejmě, naší strategií je nabízet také kvalitní občerstvení nebo možnost nákupu v moderním a příjemném prostředí čerpací stanice. Právě to je koncept našeho Shell Café občerstvení.

Bude se v souvislosti s tím nějak měnit i vnitřní uspořádání vašich čerpacích stanic?
Určitě. Vytváříme odpočinkové zóny, místa pro práci, pamatujeme na možnost připojení k wifi a samozřejmě občerstvení. Někde jsou k dispozici sendviče a oblíbené hot dogy, jinde nabízíme iteplá jídla. Naším cílem je, aby seu nás každý cítil jako ve své oblíbené kavárně. Proto jsme s baristy připravili nové druhy kvalitní kávy a k tomu nabízíme zdravé nápoje a chutné občerstvení.

Tato úprava prodejního konceptuzahrnuje i interiérový design, na kterém jsme si dali záležet. Prostě, když to shrnu, tak Shell je vnímán jako prodejce vysoce kvalitních paliv pro motorová vozidla a nyní usilujeme také o to, abychom byli vnímáni i jako poskytovatel dalších velmi kvalitních služeb pro široké vrstvy motoristů. Jen pro ilustraci – máme v současnosti po celém světě v osmdesáti zemích 46 tisíc čerpacích stanic a denně obsloužíme 34 milionů zákazníků.

Čerpací stanice. Ilustrační foto
Od nového roku už tankujeme téměř výhradně benzín E10

To tedy asi znamená, že ne všude budete nabízet stejný typ občerstvení, mít stejné vybavení a tak dále?
Ano, samozřejmě, ale snažíme se zkušenosti z těch osmdesáti zemí přenášet i jinam, pokud to samozřejmě dává smysl. Příkladem jsou právě zmíněné Shell Café. Tento projekt se zrodil v České republice a postupně ho přenášíme do řady jiných zemí.

Vodík zatím téma není

Ještě zpět k elektromobilitě… Asi se liší vývoj v západní Evropě a v zemích střední avýchodní Evropy, včetně České republiky…?
Tady je nástup elektrických vozidel pomalejší. Sledujeme ale vývoj a jsme připraveni na to reagovat. Již letos navýšíme počet dobíjecích stanic v regionu střední a východní Evropy, včetně České republiky, na 500. Současně ale nesmíme zapomínat na to, že stále jezdí na silnicích většina vozů se spalovacími motory, a pro ně také připravujeme nové produkty.

V září jsme představili v České republice novou generaci paliv Shell s čisticími účinky. Naše prémiové palivo Shell VPower dokáže stoprocentně vyčistit usazeniny v motorech, díky čemuž se prodlužuje životnost a funkčnost motoru.

Shell také oznámil, že do roku 2050 chce být uhlíkově neutrální firmou. Jak toho chcete dosáhnout?
To je samozřejmě důležité téma a musí se toho hodně udělat, abychom cíl mohli ve stanoveném termínu splnit. Postupujeme po dílčích krocích a v porovnání s rokem 2018 se nám již nyní podařilo emise CO2 snížit o 30 procent. Navyšujeme podíl obnovitelných zdrojů a nízkoemisních paliv.

Na stanicích instalujeme solární panely, které umí pokrýt až třicet procent ze spotřeby elektřiny na té které stanici, a snažíme se snižovat spotřebu elektřiny v různých zařízeních. Třeba i výměnou starších typů ledniček za modernější. Motivujeme i zákazníky k tomu, aby se chovali ekologicky. Například tím, že si přinesou vlastní hrnek na kávu.

Auta s mnoha stovkami koní pod kapotou se sjela do jedné z výstavních hal
Německá brutální síla i italská elegance. Výstava Legendy ukazuje stovky aut

Jedním z alternativních paliv je LNG, tedy zkapalněný zemní plyn. Ten ale sám o sobě příliš ekologický není…
Tady je důležité zmínit, že LNG a bioLNG hrají důležitou roli při dekarbonizaci nákladní dopravy. Samotný přechod z LNG na bioLNG, který se vyrábí například ze zemědělského odpadu, nevyžaduje žádné technické úpravy pro dopravce a my také investujeme do výroby bioLNG. Již brzy se zprovozní zkapalňovač na bioLNG v Německu s kapacitou 100 tisíc tun bioLNG. V České republice plánujeme otevřít naše první LNG stanice pro nákladní dopravu.

A jak se stavíte k vodíku, případně k syntetickým palivům?
Naši vědci se tomuto tématu samozřejmě věnují, máme také v některých zemích vodíkové stanice, kde se vodík dá čerpat. V našem regionu Evropy se soustředíme primárně na současné možnosti dekarbonizace dopravy, kde vidíme hlavní roli pro LNG a bioLNG v nákladní dopravě a pro elektromobilitu v osobní.

Nicméně z globálního pohledu dlouhodobě s vodíkem počítáme jako s důležitým energetickým nosičem. Podobné je to v současnosti i se syntetickými palivy, které mají své opodstatnění v letecké či lodní dopravě.