Někteří lidé, zejména ti po těžkém průběhu nemoci, trpí zdravotními komplikacemi i po vyléčení. Mají poničené plíce, trpí bolestmi hlavy, hůře vidí. Pojišťovny jsou proto opatrné. „Pokud je klient po prodělání onemocnění covid-19 sice vyléčený, ale s následky, nebo byl z důvodu zmíněného onemocnění hospitalizován a PCR test je již negativním je možné sjednat pojištění po uplynutí doby třech měsíců od ukončení léčby,“ popisuje mluvčí pojišťovny Kooperativa Milan Káňa.

Podobný postup aplikuje i největší tuzemská Generali Česká pojišťovna. Ta ovšem nejzazší „čekací“ dobu nemá výslovně stanovenou. „Jestliže byl klient hospitalizován, potřebujeme doložit lékařskou zprávu po propuštění z nemocnice a dochází k individuálnímu zhodnocení zdravotního rizika před přijetím do pojištění," říká mluvčí pojišťovny Jan Marek.

Covidové oddělení nemocnice v západočeských Domažlicích
Omikron už přepisuje české rekordy. Nejvíc se šíří mezi středoškoláky

Několikaměsíční „čekací“ lhůta není při vyřizování pojištění pro zájemce s přetrvávajícími zdravotními komplikacemi jedinou překážkou. Pokud má dotyčný například problémy s plícemi, což je po vážném průběhu nemoci covid-19 poměrně časté, pak si kvůli tomu za pojištění připlatí. V některých případech může být dokonce sjednána výluka z pojistné ochrany při zdravotních komplikacích. „Vždy vše hodnotíme individuálně podle konkrétního zdravotního stavu a požadovaného rozsahu pojištění. Vše se klient dozví během procesu sjednání pojištění,“ vysvětluje Marek.

Pojišťovny nicméně tvrdí, že se neděje nic výjimečného. „Jedná se o standardní proces oceňování zdravotního stavu, který existoval již před existencí onemocnění covid-19,“ upozorňuje Káňa.

Očkování proti koronaviru. Ilustrační foto.
Vláda odmítla povinné očkování proti covidu. Pandemický zákon čeká novela

Naopak lidé, kteří nemoc covid-19 prodělali bez nutnosti hospitalizace a nemají žádné přetrvávající zdravotní komplikace, nemusí na uzavření smlouvy skoro vůbec čekat. „Pokud měl klient nekomplikovaný průběh, pak se může pojistit okamžitě, klidně hned druhý den po prodělání nemoci,“ dodává Marek.

Větší zájem v budoucnu?

I když lidé kvůli epidemii koronaviru řeší mnohem více své ekonomické zajištění, nikterak dramaticky se to zatím na počtu uzavřených smluv neprojevilo. Potvrzují to nejen Deníkem oslovené pojišťovny, ale zároveň i Česká asociace pojišťoven (ČAP). Podle poskytnutých dat v prvních třech kvartálech loňského roku uzavřely pojišťovny přes 321 tisíc nových smluv životního pojištění, což je téměř o deset tisíc více než za stejné období v roce 2020 a zhruba srovnatelně jako ještě v „necovidovém“ roce 2019.

Za růstem počtu nově uzavřených pojistek však nestojí pouze epidemie. Mít uzavřenou životní pojistku je totiž i jedna z podmínek bank při poskytování hypoték. A těch se loni uzavřelo rekordní množství, v souhrnném objemu za 420 miliard korun.

Testování ve firmách. Ilustrační foto
Nová pravidla: Karanténa pro očkované, testování v práci a nemocenská přes SMS

„Životní pojištění umožňuje klientům zabezpečit sebe a rodinu pro případ nepříznivého vývoje zdravotního stavu či dokonce smrti, a to i na dlouhá léta dopředu. Z tohoto pohledu je koronavirus, byť s ním společnost zápasí již dva roky, stále novým jevem, který se bude do rozhodování klientů, ale i nastavení produktů, promítat postupně v průběhu nadcházejících měsíců a let,“ předpovídá mluvčí pojišťovny Allianz Marie Petrovová.

I přes nárůst nových pojistek ale Česko proti Západu v životním pojištění spíše pokulhává. „Především ve skandinávských zemích dosahuje tato propojištěnost téměř trojnásobných hodnot než u nás,“ říká hlavní analytik ČAP Petr Jedlička. Například v roce 2020 (poslední data) dosáhlo tzv. předepsané pojistné částky 46,5 miliardy korun. Ve srovnání s rokem 2019 se zvýšilo jen o 1,4 miliardy korun.