A nejedná se o jediný problém. „U elektromobilu vysoce stoupá bezpečnostní riziko při špatné údržbě. Stejně tak při neodborném zásahu,“ upozornil tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.

V České republice sice nepřibývají elektromobily takovým tempem jako v jiných zemích Evropské unie, nicméně stoupající trend je patrný. Jen od ledna do konce září bylo zaregistrováno necelých 2,9 tisíce nových osobních elektromobilů, což je zhruba o tisícovku více než ve stejném období v loňském roce. Po tuzemských silnicích v současné době přitom jezdí přes dvanáct tisíc osobních aut s bateriovým pohonem.

Elektromobil. Ilustrační foto
Dotace na pořízení elektromobilu? Budou, ale ne pro širokou veřejnost

U aut na elektřinu je největším bezpečnostním rizikem baterie. Výrobci ujišťují, že jsou vozidla bezpečná a není důvod k obavám. Baterie jsou chráněné odolným krytem, navíc jsou v automobilech bezpečnostní prvky, které v případě poruchy nebo havárie baterii takzvaně odstřihnou. I přesto však problém s baterií může nastat, a to ať už po větší havárii či jen při výměně za novou výkonnější. Mechanik přitom prakticky nemá možnost zjistit neodborný zásah.

Za posledních pět let přitom vzrostl počet zásahů hasičů u hořících elektromobilů. Ještě v roce 2017 u nich zasahovali hasiči čtyřikrát, v průběhu letošního roku to bylo už třiadvacetkrát. Ve většině případů se jednalo o požár elektroinstalace či provozních kapalin.

Hasiči chtějí povinné kontroly

I tak hasiči požadují pravidelné kontroly. „V současné době se snažíme najít cestu, jak prosadit povinnou kontrolu elektromobilů po dopravních nehodách, či jiných kolizích. Zejména kontrolu stability a funkčnosti baterie,“ sdělila mluvčí hasičů Pavla Jakoubková.

Elektromobil připojený k nabíječce - Ilustrační foto
Zájem o pronájem elektroaut v Česku roste. Lákají hlavně mladší řidiče

Zásah u hořící baterie je oproti požáru auta se spalovacím motorem o dost komplikovanější. „Stále neexistují univerzální postupy hašení, které by bylo možné aplikovat na všechny typy baterií v jakékoli situaci. Někteří výrobci doporučují ponoření celého vozu do vodní lázně. Prakticky tak dojde k izolaci auta, které se může i několik dní po uhašení opět rozhořet,“ upozornila mluvčí.

Ministerstvo dopravy zatím změny pro elektromobily v podobě revizních kontrol nechystá. Na druhou stranu ani tuto možnost případně do budoucna nevylučuje. „Aktuální překotný vývoj v oblasti bedlivě sledujeme a v případě potřeby jsme připraveni reagovat,“ ujistil mluvčí ministerstva František Jemelka.