Žluté auto, řidič-zmrzlinář, ikonická znělka hrající v uších i po dlouhých letech. Symbolem pojízdných prodejen potravin se od „devadesátek“ napříč republikou stala firma Family Frost. Rozvážela zmražené produkty od zmrzliny přes zeleninu až po polotovary.

První vozy původně německé nadnárodní sítě zastavovaly v ulicích měst a obcí před třiceti lety. Nyní žlutá auta míří k zákazníkům pod značkou navazující společnosti Family Market. Místo pravidelného týdenního objíždění stanovených zastávek však už jen občas, sortiment si lidé častěji přímo objednávají na jejich e-shopu. „Rozvážíme po celé České republice, od Aše až po Županovice,“ potvrdili zástupci firmy.

Kvůli vyšším cenám produkce z dovozu mohou růst ceny potravin, varuje Zemědělský svaz.
Česko bude letos závislé na dovozu potravin. Ceny budou růst, varují zemědělci

Na svých webových stránkách uvádějí, že obsluhují zhruba padesát tisíc aktivních zákazníků a jejich počet roste. Každopádně se bývalí „frosťáci“ stali legendami a Češi na ně nostalgicky vzpomínají. Ke znělce, pro někoho otravné, pro jiné kultovní, vymýšleli různé slogany. Například: Vezeme Vám nanuky, dáme Vám je do ruky. Nebo: Do-sta-ne-te-an-gí-nu. A dokonce: Ó-be-rem-vás-o-pra-chy.

Šlo o narážku na vyšší ceny produktů oproti supermarketům. Na druhou stranu řidiči se zmrzlinou dorazili až k bydlišti zákazníků.

Martin Daneš z Břeclavi v dětství potkával žlutý vůz na sídlišti. „Pamatuji si tu melodii a ještě velká balení nanuků, která jinde nebyla k sehnání. Ceny jsem jako dítě moc neřešil,“ poznamenal s úsměvem. Ikonické vozy v Břeclavi zahlédne už jen sporadicky. Podobně jako Jana S., která to lítostně okomentovala na Facebooku společnosti. „S výrobky k nám už nejezdí. Je to smutné, dříve jsme tam hodně nakupovali,“ napsala před pár dny.

Hlasitá znělka z českých měst začala mizet po roce 2009, noví provozovatelé specializované sítě v dalších letech hlásili ztráty v desítkách milionů korun. Nutně tak nastaly změny v obchodním modelu, žluté vozy začaly přivážet zmražené potraviny už jen stálým klientům a na přímé objednávky.

Pravidelně? Jeden z deseti

V nové éře rozvozu potravin až ke dveřím zákazníků se staly dominantními obchodní řetězce a start-upy. Jako například iTesco, Rohlik.cz nebo Košík.cz. Skupina Rohlik působí už i na zahraničních trzích a firma plánuje další expanzi. Podle majitele Tomáše Čupra zákazník ocenil rozšíření sortimentu i mimo klasický supermarket, o drogerii, léky či farmářské výrobky.

Podle ekonomů a průzkumů jsou přesto Češi konzervativní a na nákup chodí většinově stále do prodejen a supermarketů. „Potraviny příležitostně, několikrát do roka, nakupuje přes internet zhruba čtvrtina Čechů. Jen méně než deset procent populace nakupuje potraviny online poměrně pravidelně, tedy několikrát týdně,“ řekl Deníku ekonom Lukáš Kovanda.

Podle jeho údajů více než polovina Čechů nikdy potraviny online nekupovala, třetina o tom ani neuvažuje. „Řada Čechů tedy online nákup potravin vyzkoušela, ale už se k němu nechce vracet. Vadí jim třeba příplatek za dopravu, nemožnost si vybrat zboží vlastním úsudkem nebo riziko, že nedostanou, co si objednali – že to nebude odpovídat množstevně a/nebo jakostně,“ dodal Kovanda.

Raději trvanlivé potraviny

Podíl online nakupování potravin na celkovém objemu nákupů jídla je podle něj pouze v jednotkách procent. Ani pandemie covidu tento podíl výrazněji a trvale nenavýšila. Byť jde o celosvětově rostoucí trend, Kovanda ani v nadcházející době v České republice neočekává velký boom online nákupů potravin.

Podobné výsledky ukázal průzkum poradenské společnosti KPMG Česká republika. Loni informovali, že zkušenost s nákupem potravin online mělo 44 procent respondentů, z nichž však 24 procent uvedlo, že dál tímto způsobem nenakupuje. „Nákupy potravin online sice rostou, ale zdaleka ne tak rychle, jak mnozí očekávali, a to i v důsledku pandemie. Podíl těch, kteří nákupy online ještě nezkusili a ani to neplánují, je stále poměrně vysoký, konkrétně 32 procent,“ upozornila loni partnerka KPMG odpovědná za maloobchod Martina Štegová.

Vánoční nákupy - Ilustrační foto
Věrnostní kartičky, aplikace, letáky i seznamy. Češi si začali nákupy promýšlet

Nákupy potravin online podle průzkumu zůstávají záležitostí především větších měst, domácností s vyššími příjmy a věkové kategorie 25 až 44 let.

Frekvence nákupů online není příliš vysoká, čtvrtina takto nakupuje jen jednou měsíčně. „Pouze šest procent respondentů nakupuje potraviny online několikrát týdně, dalších 22 procent jednou týdně. Podíl těch, kteří nakupují potraviny online jenom příležitostně, párkrát za rok, se téměř nemění a zůstává mezi 22 a 24 procenty,“ přiblížila Štegová.

Nejčastěji lidé nakupují online trvanlivé potraviny, nejméně čerstvé ryby. Pouze šest procent nakupujících online očekává doručení zboží do devadesáti minut od objednání.