„I když mám vyježděné bonusy, různé slevy, přesto každý rok platím více. Ať si peníze vezmou od těch, co bourají,“ zlobí se pan Miroslav. Své pojišťovně je věrný přes 25 let, letos ale zvažuje změnu. „Přestávám vidět výhody," potvrzuje středočeský řidič.

Evidentně nebude sám. Stejně by podle finančních poradců měli zareagovat i další nespokojení klienti. Zkusit najít levnějšího pojistitele a případně vypovědět dosavadní smlouvu. Některé pojišťovny totiž při vypovězení smlouvy svého klienta samy osloví a nabídnou mu nakonec lepší než původně oznámenou cenu či jiné bonusy.

ONO - výjezd z Chebu směrem na Mariánské Lázně
Ceny pohonných hmot mohou vyšplhat až na šedesát korun za litr, říká distributor

Pomoci mohou i různé srovnávače na internetu, které mají k dispozici nejenom veřejné nabídky pojistek, ale hlavně ty neveřejné, které se na obrazovce počítače nezobrazují a makléři je nabízejí až při zpětném telefonním hovoru. „Předností srovnávačů je právě nabídka velkého množství dodavatelů, aby zákazník nemusel obvolávat každou pojišťovnu zvlášť,“ říká mluvčí Srovnejto.cz Lucie Dosedělová.

Pokud člověk překoná vlastní lenost a nechá si předložit více nabídek, většinou dostane stejnou nebo lepší cenu, kterou platil dosud. „Majitelé vozů mohou získat za stejnou cenu i některá připojištění navíc, která jinak bývají součástí dražších balíčků, různá mini-havarijní pojištění a podobně,“ potvrzuje finanční poradkyně Michaela Frančová.

Jedním dechem však dodává, že i zde je potřeba ostražitost. Hlavně vždy porovnávat konkrétní parametry nabídek a rozhodnutí nedělat jen na základě nízké ceny.

Musíme zdražit

Pojišťovny zvýšení cen u povinného ručení obhajují mimo jiné mnohem nákladnějšími opravami vozů. V posledních letech kromě náhradních dílů zdražují i servisní práce. Těch oproti dřívějším letům stále přibývá, jelikož i poměrně levná auta jsou vybavené řadou moderních technologií.

To vše se projevuje i na vyplácených částkách. Zatímco před šesti lety se pohybovala průměrná výše škody na jednu nehodu kolem 22 tisíc korun, nyní je na úrovni 45 tisíc korun. „Pojišťovny musí tuto situaci samozřejmě adekvátním způsobem reflektovat,“ říká mluvčí Generali Česká pojišťovna Jan Marek.

Zdražení potvrzují i další pojišťovny. „Průměrná škoda na zdraví osob z povinného ručení osciluje okolo 400 tisíc korun. Do toho za poslední tři čtyři roky výrazně stoupá i škodní inflace plechových pojistných událostí, a to podle značek aut v rozmezí pět až deset procent ročně,“ sděluje mluvčí pojišťovny Uniqa Eva Svobodová.

S vyšší cenou povinného ručení musí počítat i klienti pojišťovny Kooperativa. „Očekáváme, že pojistné bude v letošním roce růst alespoň tak, aby pokrylo zvyšující se náklady na škody,“ dodává mluvčí Milan Káňa.

Ilustrační foto.
Ostuda Česka: Odstávek pro kamiony je zoufale málo, stavba nových vázne

Podle pojišťoven by zdražení nejvíce měli především pocítit řidiči s častými karamboly. „Nadále platí, že řidiči, kteří svému okolí neškodí, získají díky bonusům pojistné levnější,“ říká produktový ředitel Slavia pojišťovny Ladislav Bělina.

V Česku v loňském roce jezdilo po silnicích zhruba 263 tisíc vozidel, jejichž majitelé alespoň jednou v průběhu roku obdrželi výzvu od České kanceláře pojistitelů (ČKP) k zaplacení nepojištěného období. Je to o 90 tisíc případů méně než v roce 2020. „

V případě, že motorista nemá vozidlo pojištěné, vzniká mu ze zákona ve vztahu k ČKP povinnost úhrady příspěvku do garančního fondu. Z toho jsou následně v souladu se zákonem hrazeny škody způsobené nepojištěnými vozidly,“ upřesňuje mluvčí ČKP Veronika Pavlisová.