„Přístroje jsme nechali instalovat v Plzni v souvislosti s Pilsner Festem. Oba ale v Plzni zůstanou i nadále. Ten z muzea se však přesune do jedné plzeňské ubytovny,“ uvedla mluvčí pivovaru Lucie Roztočilová. Od zavedení pivomatů před půl rokem zařízení instalovali jen v Praze a jejím nejbližším okolí.

„Začali jsme je dávat na vysokoškolské koleje, do ubytoven, hotelů a také do nákupních center. V současnosti jich funguje 40. Do konce roku by to ale mělo být 60 a do května 2008 pak stovka přístrojů,“ uvedl Karel Stibor, jednatel firmy Future Art, která je autorem pivomatů a prodává je Plzeňskému Prazdroji.

Podle Stibora je zařízení kombinací běžného automatu na nápoje s čtečkou údajů z osobních dokladů. Ta dokáže rozpoznat věk zákazníka. „Unikum čtečky je, že není uzpůsobena jen pro čtení z českého občanského průkazu ale vůbec ze všech strojově čitelných osobních dokladů obyvatel Evropské unie, a to jak pasů, tak národních dokladů, tedy obdoby českých občanek,“ dodal Stibor.

Podle vyjádření ze servisní firmy Autic, která v Praze pivomaty doplňuje, se nápad ujal především na kolejích a ubytovnách. „Tam se prodají týdně i stovky kusů nápojů,“ uvedl náš zdroj. Horší to prý bylo v nákupních centrech, kde byly pivomaty zastrčené na parkovištích a využívaly se sporadicky. Furture Art v současnosti dohaduje možnosti instalace pivomatů na nádražích a v místech dopravních uzlů.

Dodavatel je zatím limitovaný tím, že přístroje musí být pod střechou. „Pracujeme už ale na venkovní verzi,“ dodal Stibor. Pořízení jednoho pivomatu stojí 130 tisíc korun. V každém je šest druhů plechovkových piv z portfolia Prazdroje včetně jednoho nealkoholického. Nápoje jsou chlazené, ale dražší než běžně v obchodu.