Hodně pracovní víkend, od nevidím do nevidím, má za sebou parta chlapů sdružených při muzeu. Kombinézy černé od šmíru, ruce i tvář jakbysmet. Kolem rozebraná nitra mechanismů. „Ti z nás, co jsou na volnější noze, tu teď tráví celé dny. Ostatní od chvíle, kdy přijdou z práce, až do noci. Málokdo si umí představit, co obnáší udržet veškerou techniku v chodu. Děláme na tom průběžně, ale i tak pokaždé před Bahny je na generálce motorů vždycky tam měsíc pořádné dřiny,“ uvedl Pavel Jančata, jinak profesí pracovní potápěč.

Už dva roky věnuje muzeu každou volnou chvíli. „Takové železné mrchy mě vždycky lákaly,“ ukazoval na stojící stroje. Jen okamžik předtím se vysoukal z jednoho z nich – z tanku T 34 „Dělám na výměně převodovky už přes týden. Nejhorší je povolit všechny šrouby a zpětně pak zase utáhnout a zajistit. Všechno je jištěné. Lidé si myslívají, že motor tanku je něco hrubého, ale on je zatím hodně přesný. Když se dává převodovka zpět, musí to být na milimetry přesně,“ objasňoval.

Jen kousek vedle pracoval na opravě motoru Tatry 138 další z nadšenců – Vladimír Večeř ze Zbůchu. „Vyučil jsem se automechanikem, ale osobní auto mám jen proto, abych mohl jezdit do práce. Jinak holduju silným motorům, hlavně tatrovkám, a jízdě v terénu. Když už nesoukromničím, můžu se ale svému koníčku věnovat jen po práci,“ podotkl.

Spolu s těmito dvěma se na Bahna chystá další sedmdesátka chlapů z klubu při muzeu. „Kromě defilé historické techniky se budeme podílet také na ukázkách podle známých událostí. Půjde o rok 1918, konec první světové války, mobilizaci v roce 1938 plus Mnichov a srpen 1968 – invaze vojsk Varšavské smlouvy. Dojde také k tankové bitvě inspirované 65. výročím osvobození Kyjeva,“ sdělil šéf muzea František Koch. Ode dneška už většina z chlapů sdružených kolem muzea bude na Bahnech.