Jmenovitě šlo například o Kařez, Cekov nebo Mýto. Škody jdou do statisíců, protože ušetřené nezůstaly ani firmy a podnikatelé.

„V úterý jsme zažili pověstný ´black out´. Nám i sousedům to spálilo domácí spotřebiče set-top boxy, elektrické indukční sporáky, zařízení pro připojení k internetu… Ten navíc nešel celé dva dny. Servisní pracovníci měli co dělat. Co jen já vím, tak v okolí navštívili minimálně osmnáct domů," prozradil redakci jeden z poškozených.

Situaci s internetem potvrdil i Jan Uhlíř ze společnosti Zbirožský internet. Poruchy totiž zaznamenali i jeho zákazníci. „Klienty máme ve čtyřech okresech a asi osmdesáti obcích a dotklo se to asi dvou až třech procent z nich. I když jsem za posledních pět let, co tyto služby poskytujeme, něco podobného nezažil, velké škody jsme neměli. Většinou to odnesla samotná trafa před zařízeními," prozradil Uhlíř.

Možná jedny z největších škod na zařízeních zaznamenala společnost Zbirovia. „Zatím nemáme přesně vyčíslené škody, protože další závady na zařízeních stále ještě objevujeme. Mimo zdrojů u obráběcích strojů byla poškozená i trafostanice, takže škody nebudou rozhodně malé. Pojišťovny nám je neuhradí. Zatím tedy čekáme na vyjádření, co se vlastně v síti stalo. Postižení jsme nebyli jen my, ale i firmy v okolí a domácnosti v okruhu zhruba patnácti kilometrů," prozradil výrobní náměstek Pavel Prachař ze společnosti Zbirovia, a.s.

Dle vyjádření, které si Deník vyžádal od energetického gigantu ČEZ, šlo pravděpodobně o problém v síti, i když jeho přesnou specifikaci jsme nedostali. „Od středy 1. dubna jsme obdrželi od zákazníků z oblasti Rokycanska několik desítek žádostí o náhradu škody. Jedná se zejména o poškození malých domácích spotřebičů a spotřební elektroniky. Každá žádost bude individuálně řešená. Pro stanovení případné náhrady škody budeme postupovat v souladu s platnou energetickou legislativou," prozradila mluvčí Skupiny ČEZ pro západní Čechy Michaela Jirovcová.