V pondělí se slavnostně oblékli, upravili a mířili do školy. Jejich obličeje ovšem nezářily štěstím nebo smutkem, protože do poslední chvilky nevěděli, jaký nad nimi padne ortel. Otázkou zůstává, zda nová forma zkoušky dospělosti ovlivnila úspěšnost jejího absolvování. K otevřenému dopisu ministrovi školství Josefu Dobešovi, v němž si autoři stěžují na obsah maturit, se připojilo více než třináct tisíc lidí, mezi nimi i Rokycanští.

Hlavním terčem kritiky byly nejednoznačné a nejasné otázky v českém jazyce a literatuře a způsob, který dokládá netransparentnost celého průběhu státní maturity. Podle obav iniciátorů protestu by tento styl mohl vést ke zhoršení úrovně českého školství. „Nejsem maturantka, ale moje dcera ano. Musím se připojit k názoru, že testy z češtiny byly skutečně na katastrofální úrovni a vůbec nic nevypovídaly o znalostech studentů z tohoto předmětu,“ svěřila se Pavla Beránková.

Vladimíra Vídršperková zastává podobný názor: „Některé otázky neměly s mateřštinou nic společného.“ Nehledě na poukazované komplikace v češtině , problémy nastaly například s dějepisem.

Ministr Dobeš na oficiální stanoviska otevřeného dopisu reagoval následovně: „Nejsem tady od toho, abych žáky ´buzeroval´, ale zároveň jim nehodlám umetat cestičku. Přináším zkrátka změnu, kdy maturanti budou muset vyvinout úsilí a snahu tak, jako to dělají jejich vrstevníci ve světě. Jen tak mají reálnou šanci jim skutečně konkurovat.