Přitom už od poloviny devadesátých let minulého století obce usilují o obchvat na trase Rokycany – Hrádek. Podle rokycanského místostarosty Jaroslava Mráze by mohla být žádost o evropské finance podána do konce letošního srpna.

„Musí se ale podařit vykoupit pozemky,“ říká Mráz, podle kterého je to momentálně největší problém. „Věřím, že lidé budou vstřícní. Když prodají tyto pozemky, zhodnotí se jim díky obchvatu i další. Jinak budou na takové zhodnocení čekat dalších padesát let,“ myslí si hrádecký starosta Jaroslav Perlík, podle kterého je kraj v roli investora připraven vyplatit vlastníkům dokonce zálohu na pozemky k výkupu určené.

Pro novou spojnici jsou podle Mráze minimálně tři důvody. Napojila by rokycanskou průmyslovou zónu a kasárna na dálnici. Také Hrádek by tak mohl rozvíjet a napojit vlastní průmyslovou zónu a obchvat by rovněž velmi ulevil obyvatelům Kamenného Újezda, jímž se nyní valí veškerá těžká doprava v jihovýchodním směru.

Proč tedy trvá příprava obchvatu tak dlouho? První verze, kterou měl financovat Státní fond dopravní infrastruktury, zablokoval výskyt chráněných druhů v tehdy navržené trase. „Trvalo to tak dlouho, že nakonec peníze z fondu skončily jinde,“ konstatuje Mráz. Změnila se i plánovaná šířka vozovky, z původních devíti metrů na sedm a půl. Stavba přesto může podle Mráze spolknout až čtyři sta milionů korun. Rokycany ji pak doplní komunikac, která na obchvat napojí jejich průmyslovou zónu. V místech mezi kasárnami a vojenským muzeem by podle Mráze mohlo v budoucnu rovněž vzniknout parkoviště pro kamiony.

V okresním městě doprava houstne i kvůli těžké dopravě a také kvůli častým jednosměrkám. „Návštěvy k nám radnici krouží dokola a nemohou se trefit,“ popisuje Mráz s tím, že loni zobousměrněná Jiráskova ulice už by tak měla zůstat. Stejný úmysl by podle něj mohl do dvou měsíců vyjít se Soukenickou ulicí. S plánem města souhlasí i šéf dopravního inspektorátu Vladimír Husák. „Z jednosměrné Soukenické je ukrutný dopravní problém. Další je v tom, že řidiči jezdí podle GPS navigace a nesledují značky. Pak se stává, že kamion skončí v ulici Míru u Střelnice,“ říká Husák.

Okresnímu městu by také ulevil větší počet parkovacích míst. „Když budeme kvůli parkování ze dvousměrných ulic dělat jednosměrky, město znepřístupníme. Jeho objíždění povede opět ke zvýšení dopravy a růstu škodlivin ve vzduchu,“ tvrdí Mráz, kterému také vadí policií prosazované parkovací zálivy.

„Policie je vyžaduje, aby tam nemohly parkovat kamiony. Zálivy by se ale dělat neměly. Uberou totiž parkovací místa a především v zimě ztíží úklid silnice. Parkování kamionů lze vyřešit značkou,“ myslí si místostarosta. „Když dám na takové místo k parkování zákazovou značku, musím umět vysvětlit, proč je tam. Podle zákona jsou komunikace určeny k obecnému užívání, a tedy i pro kamiony,“ kontruje ale Husák, podle kterého má prosazování parkovacích zálivů význam také pro zklidnění dopravy.

„Širší vozovka svádí k vyšší rychlosti. V užším prostoru si to řidiči nedovolí, to není náš výmysl,“ říká Husák s tím, že i v Rokycanech se najdou v možných místech pro parkování rezervy. „Město by mohlo například ubrat chodník vedoucí odnikud nikam u parkoviště na Malém náměstí,“ doporučuje.

Podle Mráze bude tento chodník skutečně zrušen. Další možnosti parkování hodlá radnice hledat například na autobusovém nádraží.