Před sedmdesáti lety zachránil před nacistickým běsněním stovky židovských dětí. Z Prahy je transportoval do Londýna, kde jim našel útočiště v britských rodinách.

Anglický šlechtic před vypuknutím druhé světové války vypravil přes hitlerovské Německo osm vlaků s bezmála sedmi sty malými pasažéry. Nyní cestuje do Londýna i dvaadvacet tehdejších cestujících pražského spoje a s nimi čtyřiašedesát rodinných příslušníků. „Čtyřdenní jízda se celkově týká 180 lidí. Jsou mezi nimi i výherci literárních, fotografických nebo výtvarných soutěží k tomuto šlechetnému činu. Zapojilo se do nich přes pět set studentů,“ uvedla Radka Pistoriusová, regionální mluvčí Českých drah.

Hned za lokomotivami v zelené a modré barvě je Masarykův salónní vagon. Dvojice správců ho střeží nepřetržitě a informuje potenciální návštěvníky o prezidentském vybavení. Zařazen je i jídelní vůz a osádku zvláštního vlaku tvoří kromě Čechů také Maďaři, Britové, Belgičané i příslušníci dalších států. Jan Kraus tu během první hodiny jízdy natočil další díl pořadu Uvolněte se, prosím.

„Přišel jsem se podívat na dílo škodováků,“ přiznal šéf výroby v plzeňské lokomotivce Zdeněk Havel. S mašinkami strávil ve fabrice s okřídleným šípem ve znaku dvaačtyřicet let a byl u narození pěti tisíc lokomotiv. Většina z nich byla určena pro Sovětský svaz, zbývající do Bulharska, Polska, východního Německa nebo na asijský kontinent.

Wintonovy děti se scházely v Praze před osmou hodinou ranní. Zamával jim předseda Senátu Přemysl Sobotka a spoj vypravil kancléř Karel Schwarzenberg. Cesta do londýnského nádraží Liverpool trvá čtyři dny a mapuje ji štáb České televize.

Po Kařízku následovala zastávka ve Vejprnicích a trasa je vedena přes Norimberk, Frankfurt nad Mohanem do holandského Rotterdamu a z přístavu Hoek van Holland trajektem do Velké Británie. V pátek soupravu přivítá stoletý sir Winton osobně!