Projekt řeší především zvýšení finanční gramotnosti žáků. „Nejde o to, aby uměli odříkat ekonomickou poučku nebo vyjmenovat finanční produkty, ale aby porozuměli situacím, s nimiž se každodenně setkávají, zvládli se rozhodovat a jednat zodpovědně,“ vysvětlila projektová manažerka Zuzana Kortusová.

Výuka se koná prostřednictvím modelových domácností, ve kterých jednotliví školáci zastávají přesně vymezené role. Takto pak procházejí deseti tematickými lekcemi. „Dnes se děti zabývají příjmy a výdaji rodiny. Musí třeba zohlednit, kolik členů v jak velkém bytě žije, zda mají nějaká zvířata či auto, zvážit v případě potřeby možnost brigády a jiné,“ popsala hlavní náplň projektového dne Václava Benešová, zástupkyně ředitelky. Na konci dne žáci dostali dotazník, kam zaznamenali reakce na právě uskutečněnou část projektu. „Často bylo pro ně velkým překvapením, co všechno rodiče platí a jak je rozhodování o financích těžké,“ doplnila Anna Valešová, ředitelka devítiletky.

Hrádecké žáky čeká ještě osm dalších lekcí, jako je například koupě auta, výhodné nakupování i zodpovědné zadlužování. Jedna z nich by se měla uskutečnit už na konci školního roku. „Děti projekt hodnotí kladně. Je vidět, že mají peníze rády a práce s nimi je baví,“ sdělila Valešová.

Její slova vesměs potvrdily i některé reakce samotných účastníků. „Do dění ohledně financí v rodině by se měly zapojovat i děti. Podle mě by třeba žák šesté třídy už měl umět třeba spočítat, kolik stojí krmení a další potřeby jeho čtyřnohého miláčka a podobně,“ je přesvědčená Michala Koutecká.

V Plzeňském kraji je do projektu zapojeno dvanáct škol, v České republice čtyřiapadesát. Odstartoval v roce 2006 a financovaný je z evropských fondů.