Řidiči, kteří přijíždějí k Chrástu, vidí po pravé straně silnice něco jako malý odstavný pruh. Vyasfaltované místo s obrubníky hlídá značka se zákazem vjezdu pro všechny kromě policie a obce. Je to takzvané vážní místo, díky němuž se chce obec na Plzeňsku co zbavit nadměrné nákladní dopravy.

Na vážní místo budou přijíždět pracovníci Centra služeb pro silniční dopravu, kteří mají váhu na kamiony a náklaďáky, a policisté, kteří je budou zastavovat a případně pokutovat. Od minulého týdne je zkolaudované. „Je dobře, že už se může začít vážit. Teď bude potřeba, aby se to mezi řidiči rozkřiklo,“ řekl starosta Chrástu Ladislav Bohuslav.

Chrástem projíždějí řidiči, kteří se vyhýbají dálnici i Plzni, přetěžují křižovatku u školy i opravenou hráz rybníka. Obec ale dosud neměla místo, kde by je mohli policisté zastavovat. Až letos ho postavila spolu se silničáři. „Kontroly nákladních automobilů budou plánované,“ dodala policejní mluvčí Pavla Burešová.

Chrást nemá problém sám. Jak se s náklaďáky vypořádávají jiné obce?
Na Klatovsku je nejhorší situace na silnici I/22 vedoucí od napojení na I/26 u Domažlic přes Klatovy, Horažďovice a Strakonice do Vodňan, kde se napojuje na I/20 z Plzně do Českých Budějovic. Leží na ní i Mochtín, cca šest kilometrů od Klatov směrem na Horažďovice. „S kamiony máme problémy velké a ještě se to zhorší, pokud bude zpoplatněná silnice první třídy z Plzně do Českých Budějovic, jak se plánuje. Pak budou jezdit přes Klatovy a přes nás. Jediným řešením by byl obchvat Mochtína. Což je běh na dlouhou trať. Vzhledem k tomu, že jde o silnici první třídy, musíme jednat se státem,“ posteskl si starosta Zdeněk Voráček.
Na Tachovsku kamiony trápí obyvatele Kladrub. Jezdí přímo přes náměstí, tedy po hlavním průtahu městem. „Žádáme o umístění dopravních značek, které by kamionům zakázaly vjezd do města. Zatím neúspěšně, ale budeme o toto opatření usilovat i nadále,” řekla Deníku starostka Kladrub Svatava Štěrbová. Další obcí, kterou projíždějí desítky kamionů denně, je Broumov. Tudy jezdí především soupravy, přepravující na nedalekou pilu v Německu dříví. Alespoň je zpomalují dopravní značky povolující maximální rychlost 40 km/h.
Na Rokycansku se s kamiony potýkají obce na bývalé státní silnici. Náklaďáky ji ve snaze vyhnout se mýtným branám na dálnici využívají čím dál více. V Rokycanech průjezdnost často kolabuje, problémy má i Kařez, Mýto a Holoubkov. V posledních dvou navíc stojí těsně u komunikace i škola. Spolu s obcemi Středočeského kraje bude nyní Rokycansko situaci hned v novém roce řešit. Na dálniční sjezdy přibudou pro řidiče kamionů nové příkazové značky. Další postižená obec Ejpovice zatím usiluje o obchvat.