Doba, kdy závody Rokycanska, orientované na automobilový průmysl, přeruší na čas výrobu, se blíží. Ptali jsme se, jak to budou kde řešit ve vztahu k zaměstnancům.

„Práce u našich zákazníků teď moc není, a tak od 17. 12. do 7. 1. přerušíme výrobu,“ sdělil vedoucí personalistiky závodu Hutchinson Samir Poul. „Na tuto dobu nařizujeme dovolenou. Někdy to ale vychází dost těsně, takže některým zaměstnancům zkracujeme úvazek na čtyřdenní pracovní týden,“ dodal.

„Měli jsme na nástěnce, aby si ti, co nemají dovolenou, na dobu od 13. 12. do 12. 1. zažádali o neplacené volno,“ informoval pan Petr z Borgersu (odmítl plné jmenování). „Závod nebude pracovat. Proč my si ale máme brát neplacené volno pro jejich problém? Máme být doma bez peněz a ještě si platit zdravotní a sociální pojištění?“ ptá se.

„Jsme, bohužel, na počátku krize,“ konstatoval ekonomický ředitel Borgersu Lubor Šabatský. „Prioritou závodu je udržet se. Zatím vše řešíme celozávodním volnem. V automobilovém průmyslu není v zimě ničím novým, jen je to teď ve větším,“ upozornil. Dodal, že zaměstnanci závodu mají pět týdnů dovolené, takže mnohým ještě zbývala. „Občas ale musíme volit neplacené volno, abychom nerozvazovali další pracovní poměry. Vždy se však neplacené volno, jedná se tak o tři – čtyři dny, řeší individuálně a uděluje se na základě dohody. Pojištění budeme nadále hradit,“ vysvětloval ředitel.

„V závodě Euwe Eugen Wexler kvůli situaci v automobilovém průmyslu celozávodní volno do konce roku nevyhlašujeme, ale výrobní program nepoběží,“ sdělil šéf firmy Petr Krob. Lidé mají buď řádnou dovolenou, anebo jim umožnili o víkendech (práce ještě byla) si volno napracovat.

„Ty, kteří nechtěli, doma placeně nenecháme. Bylo by to nefér vůči ostatním. Budou se zabývat údržbou či různými přípravami. Za plnou výkonnostní odměnu to ale nebude,“ dodal Krob. Složitější situaci předpokládá v lednu, protože třeba Škodovka, podle informací, které zrovna dostal, zahájení prací posunula na dvanáctého.