Podle představitelů škol na Rokycansku chybějí především peníze na pomůcky, také počítače ve školách, které od listopadu nemají bezplatné připojení na internet, dosluhují. V některých místech proto vážně diskutují o možnosti uzavřít první prosincové úterý školu, v mnoha dalších je to pro učitele nepředstavitelné. Kvůli žákům.

„Stávka? Nejspíš ne. Zatím jsme o tom ale nemluvili,“ řekla včera Jana Mrázková z mateřinky ve Strašicích. V základní škole ve Veselé nepřipadá podle slov ředitelky Dany Pavlovské stávka v úvahu. „Musíme učit. Že nejsou peníze, to se nám ale nelíbí,“ konstatovala Pavlovská.

Stávka by neměla zavřít ani dveře Gymnázia a SOŠ Rokycany. „Učitelé stávkovat nebudou. Je fakt, že peněz je stále stejně a stále se zdražuje. Jenomže by stačilo, kdyby se rozdělovaly účelně,“ myslí si ředitelka gymnázia Drahomíra Rancová.

V řadě škol ještě o stávce nejednali. Ředitelka malotřídky v Dobřívě Renata Balejová sdělila, že lze uvažovat o stávce symbolické. „Od tohoto měsíce není internet, počítače dosluhují a obec jako zřízovatel není bezedná studna. Nemáme extrémní nouzi, ale některé věci přestávají fungovat,“ sdělila Balejová, podle které je na prvním místě stále dražší topení, elektrická energie a voda.

Představu zatím nemá ani ředitelka rokycanské devítiletky Anna Ratajová. „Čekám, na čem se učitelé dohodnou. Až k tomu dojde, pak budu situaci řešit. Nedokážu říci, co vyřeší jednodenní stávka. Nestane se vůbec nic,“ řekla Ratajová.

V devítiletce ve Zbiroze musí ředitelka Květuše Horáková téma nejdřív probrat s učiteli na poradě. „Z hlediska zaopatření dětí to není dobré. Naše profese je v tom problematická. Nechceme nechat děti na ulici,“ uvedla Horáková s tím, že stávku by tady nejspíš uskutečnili jen manifestačně.

Ředitelka ZŠ Mýto Jaroslava Roučková se stávkou souhlasí. „Má smysl být zticha? Nemáme ani ministra. To není dobrá situace,“ konstatovala Roučková, podle které ve škole budou o stávce ještě jednat.

„Trpěliví jsme byli dost dlouho, rodiče už jsme informovali. Jde o celé školství, o budoucnost dětí. Rádi bychom učili zajímavě a pestře, ale i na nové školské vzdělávací programy je třeba koupit učebnice a na další pomůcky nezbyde,“ uvedla s tím, že například interaktivní tabule přijde na 150 tisíc korun. „Je smutné, když vláda nepovažuje vzdělání za svoji prioritu,“ dodala.

V 118,3miliardovém návrhu rozpočtu na příští rok chybějí podle školských odborářů právě peníze na pomůcky, další vzdělávání pedagogů a platy zaměstnanců škol.Po té, co neuspěli u vlády, pokoušejí se odboráři vyjednat vyšší financování školství u poslanců.