Bylo to jako ve filmovém příběhu: Náhodou jeden manažer dánské firmy Grundos, vyráběhějící čerpadla, brouzdal po internetu a zaujal ho projekt školy. „Když už si naši žáci dali s jeho přípravou takovou práci a skutečně se jim povedl, chtěli jsme se vedle zveřejnění formou výstavy v knihovně pochlubit i širší veřejnosti. Všechno jsme dali na webové stránky školy,“ vysvětloval ředitel Josef Baum.

A zmíněný obchodní manažer – Josef Tesák – dostal nápad. Firma hledala logo pro uvedení nového výrobku na český a slovenský trh. Výrobku šetrného k životnímu prostředí, jelikož šetří 60 % energie. „Naprosto mě proto oslovil výkres Honzy Hořice.Byla na něm obyčejná žárovka edisonka a kolem namotaný text: Energií se musí šetřit. On – kluk, který není schopen nic moc zatím ovlivnit, řekne tak prostě a účinně, že energií je třeba šetřit,“ vysvětloval manažer.“

Pak už mail střídal mail a přes Sylvu Zemánkovou, učitelku vedoucí projekt, a ředitele školy se domlouvaly podrobnosti. Výsledkem jsou samolepky, kde žárovku nahradil obrázek výrobku firmy, ale nápis zůstal. Navíc celek je doplněn legendou o autorství. Tedy: Jan Hořice, 6. A, ZŠ ulice Míru, Rokycany.

„Projekt dělali osmáci, my v šestce jsme při fyzice k modelům, které postavili, vytvářeli plakátky k propagaci záměru,“ uvedl Hozík. „Napadlo mě, že nejvíc mohu šetřit, když zhasnu, tak jsem namaloval žárovku a kolem umístil motto. Překvapilo mě, když si mě vybrali, a moc potěšilo,“ dodal. Za odměnu dostal velikou sportovní tašku, čtyřgigovou flashku, přehravač MP 4, měřič energie a spoustu dalších, už drobnějších, věcí.

„Málokdo má za logem výrobku nějaký příběh,“ konstatoval Tesák. „Tohle propojení považuji za zvláště cenné. Navíc, je třeba si uvědomit, že v roce 2010 přestane Česká republika elektrickou energii vyvážet a v roce 2015 by jí podle prognóz mělo být málo,“ zdůraznil.

Také proto ho takové spojení školní teorie se skutečným životem u Rokycanských překvapilo. „Pro mě je to hodně nevšední. Navíc je to, myslím, cesta, jak přivést k fyzice i ty, které příliš nebaví,“doplnil manažer. Projekt má ale i další odezvy. Byli jsme třeba svědky, jak další firma poukázkami k odběru zboží ocenila model větrného mlýna žákyní Hesounové a Adamisové.