Náročnou opravu, trvající rok a půl, si vynutilo ujetí svahu a propad silnice na několika místech. „V létě roku 2006 došlo k tak rozsáhlým poškozením vozovky, že hrozil její sesuv do deset metrů hluboké rokle,“ zaznělo při otevírání stavby. Proto byl během oprav svah po celé hraně zajištěn asi255 metry železobetonové opěrné zdi. Jistilo se ale i do hloubky zavrtáním mikropilotů – ocelových závitových tyčí.

Po zalití betonovou maltou půdu zpevnila hráz opěrných sloupů,“ uvedla Jana Mrázová z SÚS Rokycany. Náročnost práce ve svahu ztěžoval fakt, že kvůli ekologii i zpevňujícímu účinku kořenů se v zalesněném terénu kácelo minimálně. Rekonstrukci ztěžovalo i to, že probíhala při částečné uzavírce, a to vždy jedné poloviny vozovky.

Z dopravy byla vyloučena vozidla nad 3,5 tuny, ale stavbyvedoucí Jiří Kudrna si posteskl: „Řidiči kamionů to nerespektovali. Aby pak vozy neucpávaly silnici, musela se často přemisťovat technika stojící na ní.“

Protože úsek vozovky byl hodně točitý a málo přehledný, projektant navrhl rozšíření komunikace. To umožnilo částečné ´narovnání´ zatáček, a tím zlepšení průjezdnosti. V praxi to znamenalo, že firma Bögl a Krýsl, opravující silnici, odtěžila patu svahu nad ní a proti případnému sesuvu jej zabezpečila asi 340 metrů dlouhou gabionovou zdí. Čili propojenými drátěnými koši vyplněnými naskládanými kameny.

Zeď podledohody s obcí přeťala i místní komunikaci, odkud byl nebezpečný výjezd na silnici, a vstup na cestu nyní umožňují jen vestavěné schody.

Investor akce, Plzeňský kraj, který stavbu zajišťoval prostřednictvím Správy a údržby silnic Rokycany, na její provedení musel zajistit 27 milionů a skoro 353 tisíc korun (včetně DPH). Na díle se ale částkou 398 110 Kč podílely i samotné Smědčice. To jim umožnilo prodloužit kanalizaci v rokli, včetně zbudování nové vpusti, a zajistit úpravy u vjezdu do obce v podobě chodníčků a schodů.

„Jsme rádi, že stavbaje v provozu, odezva mezi lidmi je dobrá,“ konstatoval včera starosta Miloslav Zeman. “Protože panovaly obavy, že pod obcí vyroste kvůli zabezpečení vozovky velký betonový monolit, je i spokojenost s gabionovou stěnou,“ hodnotil.

SÚS Rokycany navíc vyšla vstříc stížnostem na nerovný povrch silnice na okraji Smědčic a přidala v místech (směrem do zátočiny na Radnice) dvě stě metrů nového povrchu.

Související článek: Kamiony komplikují opravy silnice