Potěšeni byli i radní, když tento týden návrh předjednávali. „Před koncem roku jsem se ve Spáleném Poříčí zúčastnil diskuse o budoucnosti tratě Rokycany – Nezvěstice. Velice mě překvapilo, když za mnou při této příležitosti Ondřej Fábera ze Společnosti pro veřejnou dopravu přišel s dotazem, jak by se město dívalo na možnost zřídit v Borku vlakovou zastávku,“ uvedl místostarosta Jasroslav Mráz.

„Pro občany Borku by určitě bylo výborné, že by nemuseli nejdřív na rokycanské nádraží a odtud se třeba při cestě na Prahu vracet zpět Borkem. I cesta do Plzně či na mirošovskou stranu by se tím pro ně usnadnila,“ míní. Návrh proto postoupil radě města. Ta rozhodla, že odbor rozvoje města ihned začne jednat o možnosti vlakové zastávky v Borku a o zjištěných podmínkách už v únoru informuje zastupitelstvo.

„Věc mě napadla v souvislosti s koncepcí dopravy Plzeňského kraje, kterou jsme jako občanské sdružení připomínkovali. Týkala se totiž i železničních zastávek,“ vysvětloval Fábera. Dalším vodítkem bylo to, že z hlediska možnosti čerpání evropských prostředků zpracovával dopravní část regionálních operačních programů pro Střední Čechy a Střední Moravu.

„Navrhl jsem, že by se z těchto prostředků daly podporovat i nové železniční zastávky. Zpracovatelům operačních programů v dalších regionech se to zdálo zajímavé, takže byli pro realizovat záležitost prakticky,“ doplnil. I Správu železniční dopravní cesty podle něj možnost zaujala. Teď jde o to návrh změnit v konkrétní plán.

V případě borecké zastávky jsou předběžné náklady odhadovány zhruba na pět milionů, z toho by Evropská unie mohla zaplatit až 85 procent. Zbytek by byl na městu.

Teď je pro uskutečnění myšlenky podle mínění zainteresovaných jedinečná příležitost i proto, že se chystá modernizace trati na Plzeň. “Soudě z jednání kolem vlakových podchodů ve městě vím, že potom by už změny byly těžko proveditelné,“ doplnil Mráz. Je třeba tedy rozhodovat rychle.

„V budoucnu už by uskutečnění záměru bylo nereálné. Změny, které vstoupí v platnost, hlavně protihlukové stěny, které jsou na koridoru jednou z nejdražších záležitostí, by to znemožnily. Jsou totiž záležitostí tak za 20 – 30 milionů korun,“ upozornil projektant Jiří Kalčík.

Naději na povolení zastávky opravňují i přírodní podmínky místa a fakt, že by se už nemusela dělat žádná dodatečná stavba. „Vlaková zastávka potřebuje příchod z obou stran a přechod přes v lokalitě se nacházející viadukt. I když by se musel trochu přizpůsobit, splňoval by to. Vytipované místo v Borku navíc leží na rovině mezi dvěma oblouky trati, takže by se tam bez problémů dala udělat nástupiště pro oba směry jízdy,“ vysvětloval místostarosta.

Pro zastávku mluví i skutečnost, že z hlediska hustoty zastávek je na hlavních tratích předepsána minimální vzdálenost 2 kilometry. V tomto případě by to do Svokovic bylo 2,3 km a do Rokycan tři kilometry.

„Mně by zastávka v Borku hodně usnadnila život,“ podotkla v místě žijící Veronika Karlová. „Jezdíme často do Prahy, mám tam další členy rodiny, děti zase dojíždějí na kroužky do Plzně. Bylo by to skvělé.“