Dokončení obchvatu z Rokycan do Hrádku, jehož první část za 170 milionů korun byla otevřena loni v červnu, brzdí už šest let výkup posledního pozemku. Jeho majitel chce mnohonásobně více peněz, než může Plzeňský kraj jako investor dát.

Stavba za téměř 300 milionů Kč měla být původně s podporou Evropské unie hotová letos, ale nakonec se kvůli soudním sporům přesunula do nového dotačního období, do roku 2020. Patří mezi třináct prioritních projektů, na něž chce kraj dotace EU, řekl ČTK náměstek hejtmana Ivo Grüner (ČSSD).

„Ještě jsme nedostali vyrozumění od soudu, který bude rozhodovat o tom, kolik peněz vlastník dostane," uvedl náměstek hejtmana Jaroslav Bauer (ČSSD). Vyvlastnění předtím řešil karlovarský krajský úřad, protože plzeňský úřad byl označen za zaujatý.

„Karlovarský úřad rozhodl, že se vyvlastňovat může. Ale každý vyvlastňovaný má právo na několik stupňů řízení," uvedl vedoucí krajského odboru dopravy Jaroslav Vejprava. Z rokycanského soudu se spor přesune na krajský a pak na Nejvyšší správní soud. Až po verdiktu soudu může kraj získat od stavebního úřadu povolení.

„Projektant se samozřejmě snažil pozemku vyhnout, ale nejde to, takže se musí vykoupit," uvedl Vejprava. Podle Bauera to ale zatím stavbu neohrožuje, protože nejsou jasná dotační pravidla pro nové období EU a chybí stavební povolení. Stavba by měla být financována z programu ITI, tedy z peněz na rozvoj aglomerace „velké" Plzně.

První dvoukilometrová etapa obchvatu se po téměř 20 letech od zahájení příprav otevřela řidičům loni v červnu. Zatím příliš nezlepšila dopravní napojení průmyslové části jihu Rokycan. Lokalita si definitivně uleví až po dostavbě zbylé tříkilometrové části obchvatu od začátku Kamenného Újezdu kolem Hrádku na Mirošov.

Původně měl být obchvat postavený vcelku, ale kvůli zpoždění výkupu pozemků musel být rozdělen na dvě části. Bez druhé etapy by podle starosty Rokycan Vladimíra Šmolíka (ČSSD) neměl význam a neodklonila by se hlavně nákladní doprava. „Cestu si tudy zkracují řidiči z Příbramska přes Borovno na dálnici D5," uvedl. Obchvat umožní také rozvoj volné průmyslové zóny v Hrádku o rozloze 35 hektarů. Potenciální investoři už několik let čekají na kvalitní dopravní napojení. (ČTK, vh)