Koncem minulého roku a už i počátkem tohoto jednali k tématu se zástupci radnice. Dokonce si jeden z prototypů malých autobusů s výsuvnou plošinou i vyzkoušeli. Tehdy zkušební testování dopravního prostředku v Rokycanech zajistil poskytovatel MHD Miroslav Hrouda.

V úterý vedení města jedná s dalším přepravcem – tentokrát ČSAD Plzeň. „Uvedli, že mají menší vůz, který by našim požadavkům mohl vyhovovat. Chceme se s nabídkou seznámit,“ sdělila místostarostka Marie Hlávková. Představitelé Rokycan se totiž rozhodli, že nejprve zváží návrhy různých provozovatelů a vyhodnotí je. „Na tomto základě se teprve bude zvažovat, zda má město malý autobus, sloužící k bezbariérové přepravě, koupit či využít některou z nabízených možností,“ dodala místostarostka.

„K vozidlu, které se tu zkoušelo v prosinci, jsme měli výhrady,“ sdělila Jana Červenková. Podle tělesně postižených vůz nemohl až k chodníku. Jeho zadní dveře, odkud se dala vyklopit plošina, se otevíraly ven. Musely by se tedy speciálně upravovat zastávky. „S mým postižením jsem předními dveřmi musela o holích nastupovat pozadu. Problémem byla také úzká nášlapná ploška. Ztrácela jsem stabilitu a byla ráda, že mě nastupující za mnou přidržela. Navíc byly schůdky i úzké, a tím pro manipulování s holemi těsné,“ hodnotila dále.

Za ještě větší nedostatek ale testující považovali stísněný prostor pro vozíčkáře či kočárek v autobuse. „Lenka Sklenářová najížděla dovnitř popředu, ale ven musela pozadu, protože se neotočila. Uvnitř chybělo také nějaké zajištění – zarážky, aby se mechanický vozík nerozjel. Nedostatečná stabilita postižených při přepravě je závažná,“ poukázala Renata Rubášová z Centra pro zdravotně postižené.

Testující se shodli i na tom, že u zadních dveří je třeba mít ovládání zvenku. „Jinak tudy postižený, pokud ho řidič nezaregistruje a neotevře, ani nemůže nastoupit,“ poukazovali. „Nehledě na to, že podle přepravního řádu musím mít platnou jízdenku. Řidič s ní asi těžko za mnou dozadu poběží. I tohle je třeba uvážit,“ dodala Červenková.

„Ve voze sloužícím pro takovouto přepravu také není myslitelné, aby signalizační zařízení bylo na stropě, zkuste na něj dosáhnout, když jdete o holích,“ namítl Jiří Svoboda. Navíc se z téhož důvodu přimlouvá za širší uličku. „Uvedené podněty jsme městu sdělili, aby se jeho zástupci při rozhodování měli čím řídit,“ informovala Červenková.