Bezpečnost provozu na vlakovém nádraží se ocitla v centru pozornosti představitelů města, ale i Čes– kých drah, Správy železniční dopravní cesty, Plzeňského kraje, Policie ČR a městské. Setkali se proto na radnici.
Nejedná se jen o to, že nádraží je v rámci optimalizace trati stále ještě do určité míry staveništěm. Účastníkům schůzky ležely na srdci i další záležitosti. Zástupcům Rokycan a Českých drah vadí, že nádraží se v očích lidí stává nepříjemným místem. Naproti tomu někteří málo dbají na bezpečí. „Zástupci drah si stěžují, že lidé často přebíhají koleje. Až bude celý koridor hotový, vlaky zrychlí, a protože budou i tišší, nebezpečí pro přebíhající stoupne. Mohlo by se stát, že neodhadnou jejich vzdálenost a dojde k neštěstí,“ obává se starosta Vladimír Šmolík. Mimochodem – za přebíhání hrozí až patnáctitisícová pokuta. Zatím to drážní inspekce řeší domluvou. „Málokdo asi ví, že brzdná dráha rozjetého vlaku může být až kilometr,“ upozornila místostarostka Marie Hlávková. „Když s ním strojvůdce vyjede ze zatáčky před nádražní rovinou a spatří na trati člověka, nezabrzdí před ním,“ potvrdil zástupce Českých drah. „Nedávno si drážní policie stěžovala, že přes koleje si to namířila i maminka s kočárkem,“ dodal.
„Spousta lidí pospíchajících z Jižní předměstí k marketům v centru i jinam si to zkracuje přes koleje za halou v Jiráskově ulici. Ovšem také přímo v prostoru nádraží prý cestující horem přes koleje přebíhají k jednotlivým vlakům,“ doplnila místostarostka.
„Chystáme se proto apelovat na ředitele škol, aby děti opakovaně varovali a pracovali s nimi v tomto směru,“ uvedl starosta. Představitelé města ale také začali připravovat plány s vyznačením pře– chodů a vstupů, které by byly rozmístěné v prostoru stanice.
Pokud jde o výtky lidí, že nádraží se mění v nepříjemné místo, souvisí to zejména s děním v podchodech. Veřejnost poukazuje na postávající partičky a jejich chování. „Často nás lidé také upozorňují, že ve výtazích se zdržují bezdomovci. Nelíbí se jim ani čistota nádražních prostor,“ vypočítávala místostarostka.
Zatím si dráhy nasmlouvaly dohled bezpečnostní agentury a dle mínění zástupců společnosti se situace zlepšila.
Agentura přece jen ale není na místě pořád a také neobsáhne naráz celý prostor. Proto zástupce Rokycan a policie zajímalo, jak to vypadá se slibovaným monitorováním kamerami. Podle nejnovějšího sdělení by měl být systém instalovaný příští rok. Zástupci kraje oznámili, že přes něj by zástupci železnice na kamerový okruh mohli dostat i určitou dotaci. Rokycany zase nabízejí možnost ve finále nový systém napojit na bezpečnostní sledování města, takže by o všem hned měla přehled i policie. „Zatím se státní s městskou dohodla, že si v rámci obchůzek rozdělí dohled nad stanicí. Protože ale jde většinou o majetek drah, vyžaduje to jejich spolupráci. O tu na místě zájem projevily,“ dodal starosta.