„Pokladna v nemocnici funguje nyní stejně jako před zavedením poplatků, otevřena je tedy od sedmi do 15.30 hodin,“ uvedla ekonomická náměstkyně Helena Vaňková s tím, že pacienti v ní hradí všechny placené služby jako dosud s výjimkou regulačních poplatků za návštěvu u lékaře či pohotovost.

Vybírat v pokladně tyto poplatky se podle Vaňkové nemocnici nevyplácelo. Musela mít totiž pro jejich inkasování k dispozici pracovníka i po provozní době pokladny. „Během noci tuto službu moc lidí nevyužilo,“ konstatovala.

Nemocnice myslela v souvislosti se zřízením automatu i na ty, kteří zrovna nemají drobné. „K automatu, jenž bere deseti, dvaceti a padesátikoruny přibyla také měnička bankovek. Ta rozmění papírové padesátikoruny, stokoruny s dvoustovky,“ popsala Vaňková. Pacient se však musí připravit na to, že měnička mu bankovku vysype v desetikorunách.

Mladší generace tuto změnu vesměs vítají. „Určitě je to rychlejší než si vyzvedávat kupón v pokladně. Je ale dobré mít u sebe drobné,“ myslí si třiatřicetiletá Alena Vavřincová, podle které mohou mít s automatem problém starší lidé.

Také v rokycanské nemocnici se však najdou tací, kteří poplatky platit odmítají nebo na ně nemají. „Sedmdesát osm pacientů dlužilo ke konci března přibližně 25 tisíc korun, a to včetně poplatku za hospitalizaci. Tato čísla se ale denně mění,“ uvedla Vaňková s tím, že žádný případ nemocnice zatím soudně neřešila.