Interaktivní formou, kdy kluci prožívali nějaký příběh, jehož se stali hlavními aktéry, si vyzkoušeli rozmanité situace, do nichž by se mohli dostat. Ocitali se v různých rolích. Ať už poškozeného, či obhájce pachatelů. Zahráli si ale i soudce, aby se zamýšleli nad tím, jak trest zvážit. Rovněž se ale ocitli v roli kriminalistů a podle indicií se snažili dopadnout viníka.

„Byl to resocializační program financovaný Evropskou unií a ušitý opravdu na míru potřebám probační a mediační služby,“ uvedla vedoucí rokycanského centra Zdeňka Blažková. „Tohle nám zatím scházelo a podle reakce klientů můžeme říci, že program měl opravdu ohlas. Líbil se i soudcům a státním zástupcům,“ dodala.

Kluci řešili fiktivní případy a formou hry se seznamovali s protiprávní problematikou. Tím zároveň absolvovali lekce z práva, jak občanského, tak trestního. „Během nich zjiěťovali, že existuje spousta věcí, které nevědí a že se protiprávního jednání vlastně mohou dopustit snadno. Pomůže jim to pochopit souvislosti a dopady na jejich další život,“ je přesvědčená Blažková.

Jeden z účastníků například konstatoval: „Netušil jsem, že špatným placením půjčky nebo dokonce pojištění se mohu dostat do problémů a nakonec i k soudu…“ Zaujaly je také vztahy rodičů a dětí, hodně se zajímali o otázky vyživovacích povinností. V centru zájmu se ale ocitla i práce na černo, její dopady a postihy,“ připojila poznatek Lenka Jurová, pracovnice probační a mediační služby.

Čtyři měsíce, vždy po tři hodiny jedenkrát týdně, se sedmička klientů programem zabývala. Soud jim to uložil formou trestu – vlastně v této věkové kategorii coby výchovné, ochranné a trestní opatření. Hodně si to pánové vysloužili za sprejerství. V Rokycanech se leckdes nacházela místa, kde jsou ´pode– psaní´. „Myslím, že už jsou ze stříkání barvou vyléčení. Po tom, co prošli zmíněným programem a zjistili, co všechno museli, a ještě musí, zaplatit, si už příště dají pozor,“ konstatovala Zdeňka Blažková.

Zopakování programu by uvítala, jde ale o otázku financování. Uskutečnitelnost zmiňovaného projektu už totiž jeho realizací vypršela. Přitom by podle Blažkové bylo vhodné rozšířit ho i do středních škol.