„Chtěli bychom zprovoznění v září spojit s dokončením nedalekého centra středních Brd,“ uvedl Michal Kouba ze sdružení Škoda–bus klub Plzeň. S dalšími nadšenci se pustil před několika lety do shánění a renovace prostředků hromadné dopravy. Idea umístění ve škodováckém areálu vzala za své a pomocnou ruku podali představitelé Strašic.

„Nabídli jsme prostory v bývalých kasárnách, což žadatelé akceptovali,“ konstatoval místostarosta obce František Nerad. Start ale růžově nevypadal.

Zarostlá plocha s nefunkčními vraty a uvnitř nánosy prachu. Tak vypadala první návštěva fanoušků historické techniky. „Hlavy jsme nesvěsili a pustili se do brigád. Dnes už je to mnohem lepší, ovšem čeká nás ještě oprava střechy a úprava interiéru,“ dodal Kouba.

Pokud jde o vozový park, stojí nyní ve Strašicích jedenáct autobusů a trolejbusů. Všechny jsou pochopitelně pojízdné a dalších devět strojů mají v rukou zruční mechanici.

Součástí expozice jsou i technologické prvky. Například soubor armatur trolejového vedení, první tuzemský asynchronní motor a nevšedním tělesem bude část zachráněné pionýrské železnice, která vozívala do roku 1976 pasažéry z plzeňského výstaviště do zoologické zahrady. Atraktivní je rovněž výstava drobnějších předmětů, které k dopravě neodmyslitelně patří. Uniformy, jízdenky, strojky na výdej lístků, směrové tabulky a speciální označení. To vše dokresluje snažení patnácti dobrovolníků, kteří ve volném čase jezdí do Strašic.

„Zájem návštěvníků při strašickém posvícení nás překvapil a zároveň motivoval. Lákali jsme je i na svezení autobusem ŠL 11, který jezdil po bývalé tankovce k vlakům do Holoubkova,“ dodal Kouba.